Sverige bjuder in till internationella AI-samarbeten

Den 17 till 19 november arrangeras Sweden Innovation Days, ett stort internationellt online-evenemang om artificiell intelligens som ska leda till nya samarbeten mellan aktörer runt om i världen. Internationella och svenska experter ger under dagarna sin syn på utvecklingen inom olika områden.

Några av talarna är Hiroaki Kitano, Sony Computer Science Laboratories, Sara Mazur, ordförande för Wallenbergs forskningsprogram inom AI (WASP) och Ibrahim Baylan, näringsminister.

Svenska företag får också möjlighet att träffa nya samarbetspartners från länder som Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Indien, Israel, Japan, Sydkorea och USA.

Sweden Innovation Days arrangeras av Vinnova tillsammans med AI Sweden, Ignite Sweden, Swedish Incubators och Science Parks (SISP) och Energimyndigheten. Närmare 3000 deltagare från fler än 50 länder är anmälda.

- Vi vill visa upp Sverige som innovationsland och de spännande satsningar som görs inom AI. Jag hoppas att det medverkar till att Sverige attraherar talanger och att nya internationella innovationssamarbeten skapas, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

Under konferensens första dag presenteras ett antal spår baserade på områden som är av särskilt intresse för Sverige. Det handlar bland annat om AI för industrin, hållbar energi och klimat, framtidens mobilitet och demokrati.

Under konferensens andra dag ligger fokus på hur Sverige lyckas få små och stora aktörer att samarbeta och under dag tre arrangeras en matchmaking med sikte på att lösa mänsklighetens stora utmaningar.

Medverkar gör bland andra:

Ibrahim Baylan – Näringsminister

Darja Isaksson – Vinnova

Daniel Gillblad – AI Sweden och RISE

Jordan Zed – Innovation, Science and Economic Development, Kanada

Hiroaki Kitano – Sony Computer Science Laboratories, Japan

Sara Mazur – WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program)

Helena Fersman – Ericsson Research

Mer informatio och anmälan