Sverige blev sexa i lag-VM i drone racing

Det andra världsmästerskapet i drone racing är nu över. Ifjol avgjordes det första med stora svenska framgångar. I år gick det lite sämre för Sverige. Desto bättre för Sydkorea, som dominerade tävlingen och vann lagtävlingen stort. Svenska laget gjorde en jämn insats vilket gav en fin sjätte plats i lag-VM.

David Longcat Modig (sittandes) flyger med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter i första elimineringsrundan där David tar en andra plats och går vidare.

Storfavorit att vinna hela VM var junioren från Sydkorea Kim Minchan, som vann tidskvalet överlägset  med en snitttid på tre sekunder före tvåan landsmannen Changhyeon Kang. Kim och Sveriges David ”Longcat” Modig gjorde en midair (kollision) i tredje elimineringsomgången så Kim blev tvungen att ta sig tillbaks via återkval. En ny midair gjorde att han försvann. Vilket öppnade upp hela tävlingen trodde vi ett tag. Istället tog Changhyeon Kang över och susade fram längs banan.
- Jag har aldrig sett någon flyga så snabbt, säkert och med ett sådant självförtroende, säger svensken Noa Koch och funderar om han själv kan komma upp i den nivån i framtiden. Noa skutade i år på en 19:e plats. Bäst i svenska laget blev i år David "Longcat" Modig med sina 27 år var han sannolikt även tävlingens äldsta deltagare. David blev 13de.
- Jag är sjukt nöjd med detta resultat. Vilka race och vilken flygning, berättar David.

Slutresultat individuellt

1. Changhyeon Kang Sydkorea
2. Thomas Bitmatta Australien
3. Killian Rousseau Frankrike
13. David "Longcat" Modig Sverige
19. Noa Koch Sverige
50. Oscar Nilsson Sverige
86. Isak Hollman Sverige

Totalt deltog 111 tävlande från 31 nationer.

Slutresultat lag

1. Sydkorea -18p
2. Australien -42p
3. Kina -44p
6. Sverige -74p
i det svenska laget David Modig, Noa Koch och Oscar Nilsson

Slutresultat damer

1. Wanraya Wannapong Thailand
2. Siyun Park Sydkorea
3. Teng Ma USA

Slutresultat juniorer

1. Changhyeon Kang Sydkorea
2. JaeJong Kim Sydkorea
3. Sam Heeps Australien
41. Isak Hollman Sverige

Noa Koch flyger stabilt i de första två elimineringsrundorna och är vidare till tredje. De är fyra tävlande i varje elimineringsrunda och de två första går vidare, medan de andra två får en andra chans i återkval.
Noa Koch flyger stabilt på VM, med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter.
En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.

Vi har 355 medlemsföreningar som har knappt 21 000 personer i sina medlemsregister.

Pålsboda Emil har bärgat hem ett svenskt VM silver11.8.2019 15:08:27 CESTPressmeddelande

Australien dominerade hemma pylon-VM i F3D och F5D. Flerfaldiga världsmästaren Christopher Callow vann åter F3D klassen efter tufft motstånd av Sveriges, Pålsbodas Emil Broberg. – Jag är helnöjd med silvret, Christopher har nu vunnit VM sex gånger, berättar Emil och fortsätter. – I omgång två och tre fick jag strul med bränslesystemet och fick därefter flyga med större marginaler då man totalt bara får räkna bort tre omgångar.