Sverige blev sexa i lag-VM i drone racing

Det andra världsmästerskapet i drone racing är nu över. Ifjol avgjordes det första med stora svenska framgångar. I år gick det lite sämre för Sverige. Desto bättre för Sydkorea, som dominerade tävlingen och vann lagtävlingen stort. Svenska laget gjorde en jämn insats vilket gav en fin sjätte plats i lag-VM.

David Longcat Modig (sittandes) flyger med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter i första elimineringsrundan där David tar en andra plats och går vidare.

Storfavorit att vinna hela VM var junioren från Sydkorea Kim Minchan, som vann tidskvalet överlägset  med en snitttid på tre sekunder före tvåan landsmannen Changhyeon Kang. Kim och Sveriges David ”Longcat” Modig gjorde en midair (kollision) i tredje elimineringsomgången så Kim blev tvungen att ta sig tillbaks via återkval. En ny midair gjorde att han försvann. Vilket öppnade upp hela tävlingen trodde vi ett tag. Istället tog Changhyeon Kang över och susade fram längs banan.
- Jag har aldrig sett någon flyga så snabbt, säkert och med ett sådant självförtroende, säger svensken Noa Koch och funderar om han själv kan komma upp i den nivån i framtiden. Noa skutade i år på en 19:e plats. Bäst i svenska laget blev i år David "Longcat" Modig med sina 27 år var han sannolikt även tävlingens äldsta deltagare. David blev 13de.
- Jag är sjukt nöjd med detta resultat. Vilka race och vilken flygning, berättar David.

Slutresultat individuellt

1. Changhyeon Kang Sydkorea
2. Thomas Bitmatta Australien
3. Killian Rousseau Frankrike
13. David "Longcat" Modig Sverige
19. Noa Koch Sverige
50. Oscar Nilsson Sverige
86. Isak Hollman Sverige

Totalt deltog 111 tävlande från 31 nationer.

Slutresultat lag

1. Sydkorea -18p
2. Australien -42p
3. Kina -44p
6. Sverige -74p
i det svenska laget David Modig, Noa Koch och Oscar Nilsson

Slutresultat damer

1. Wanraya Wannapong Thailand
2. Siyun Park Sydkorea
3. Teng Ma USA

Slutresultat juniorer

1. Changhyeon Kang Sydkorea
2. JaeJong Kim Sydkorea
3. Sam Heeps Australien
41. Isak Hollman Sverige

Noa Koch flyger stabilt i de första två elimineringsrundorna och är vidare till tredje. De är fyra tävlande i varje elimineringsrunda och de två första går vidare, medan de andra två får en andra chans i återkval.
Noa Koch flyger stabilt på VM, med Sveriges lagkapten Jonas Åberg som spotter.
En drönare startar på VM i Ningbo Kina med banan i bakgrunden.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.

Svensk Flygsports Miljöpris 202028.12.2020 10:46:52 CET | Pressmeddelande