Sverige chanslösa i bronsmatchen

Det blev ett dystert avslut på OS i Tokyo för svensk del. I bronsmatchen mot Norge blev det storförlust med hela 19–36 (7–19).

– Vi fick inte träff bakåt. Det blev en match som passade Norge extremt bra, menade förbundskapten Tomas Axnér till Kanal 5efter slutsignal.

Det var i jakt på den första OS-medaljen i damlandslagets historia som Sverige anlände till Yoyogi-stadion i Tokyo på söndagsförmiddagen japansk tid. Norge väntade i en historisk bronsmatch.

Tyvärr skulle matchen bli en av de mest ensidiga under OS med norsk dominans från minut ett. 8–4 efter drygt tio minuter blev i halvtid 19–7 till Norge.

– Vi är utspelade av Norge. De spelar fantastisk bra handboll, konstaterade assisterande förbundskapten Johanna Wiberg.

Spelmässigt vann Sverige ytterst få dueller, samtidigt som Norges Silje Solberg överlägset vann målvaktsmatchen.

– Silje i mål gjorde en jättebra match. De spelade ett bra försvarsspel, menade Johanna Westberg som med sina fyra mål blev delad bästa svenska målskytt för dagen med Jenny Carlson.

Anfallsmässigt lyckades inte Sverige med sina rörelser. Ett påläst och följsamt norskt försvarsspel blev för svårt. Inte heller i omställningsspelet var Sverige tillräckligt vassa.

I andra halvlek rann siffrorna iväg ytterligare till 36–19. Ett mardrömsresultat för Sverige som lämnar Tokyo utan några medaljer runt halsen.

– Vi fick inte träff bakåt. Det blev en match som passade Norge extremt bra. Vi tappade motståndskraften mentalt efter femton minuter i första halvlek, menade Tomas Axnér efter matchen.

Jamina Roberts var mycket besviken efter storförlusten:

– Det är oerhört surt. Vi vet att Norge är bra men att förlora med 17 är inte värdigt, sade Roberts som avslutar OS som Sveriges bästa målskytt med totalt 39 mål.

Trots det bittra avslutet på äventyret i Tokyo är förbundskapten Axnér är nöjd med mästerskapet i sin helhet.

– Krafterna tog slut den här gången men fram tills idag har vi gjort det över förväntan, summerade Axnér.

Sverige slutar på en fjärdeplats i OS vilket är landslagets bästa placering genom tiderna. Flera av de svenska spelarna placerade sig högt i statistikligorna, däribland lagkapten Carin Strömberg (71 poäng) och ovan nämnda Roberts (68 poäng).

NORGE–SVERIGE 36–19 (19–7)
Norge: Nora Mørk 8, Kari Brattset Dale 8, Veronica Kristiansen 4, Stine Bredal Oftedal 3, Stine Skogrand 3, Camilla Herrem 2, Henny Reistad 2, Kristine Breistøl 2, Marit Malm Frafjord 2, Silje Solberg, Marit Jacobsen.
Sverige: Johanna Westberg 4, Jenny Carlson 4, Jamina Roberts 3, Carin Strömberg 3, Linn Blohm 2, Elin Hansson, Mathilda Lundström, Anna Lagerquist.
Målutveckling: 5 min: 4–2, 10 min: 7–4, 15 min: 10–5, 20 min: 14–6, 25 min: 16–7, 30 min: 19–7, 35 min: 22–9, 40 min: 25–11, 45 min: 26–13, 50 min: 32–15, 55 min: 33–18, 60 min: 36–19.
Utvisningar, Norge: 3 x 2 min. Sverige: 3 x 2 min.
Domare: Viktorija Alpaidze & Tatjana Berezkina, Ryssland.
Publik: 0 (Yoyogi nationalstadion, Tokyo, Japan).

OS, DAMER

Frankrike–ROC (08.00)

• ROC = Rysslands olympiska kommitté
• För alla matcher, resultat och tabeller, se OS-sidan