Sverige dominerade Israel i EM-kvalet

Det var regn på Kreta, men inte bara utomhus. Det regnade även trepoängare inne i Heraklion Arena, när Sverige satte 15 treor på 27 försök. Tillsammans med ett kassaskåpssäkert försvar blev kvalmatchen mot Israel en motorväg mot förstaplats i grupp B.

Frida Eldebrink ledde den svenska offensiven med 28 poäng — fyra poäng från hennes landslagsbästa — och de sex trepoängare hon satte tangerar hennes egna svenska rekord, som hon sedan tidigare delar med Maria Näsström. Det presumtiva hotet i Israel var Alexandra Cohen, som på torsdagen mot Montenegro nätat 21 poäng och håvat in 10 returer. En kollektiv defensiv insats från Sverige, med Paulina Herslers spetskompetens, gjorde att hon på lördagen endast fick ihop fem poäng på tio avslut.

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Frida Eldebrink gjorde 28 poäng, bara fyra från hennes landslagsrekord.

– Starten var suverän, säger Frida Eldebrink. Vi kom in aggressivt i både anfall och försvar och satte tonen från början. Jag tror att det är nyckeln.

För exakt ett år sedan möttes dessa två lag i Tel Aviv, då Sverige vann med 37 poäng. Idag blev segermarginalen 39 poäng, när slutsiffrorna skrevs till 90-51 i svensk favör. Förutom att Sverige nu är ensam ledare i kvalgrupp B har vinstmarginalen i de båda matcherna mot Israel gett Sverige en fördelaktig poängskillnad (+89) som i dagsläget står sig väldigt väl gentemot de andra grupptvåorna i övriga åtta kvalgrupper.

Klara Lundqvist kliver fram i stjärnornas frånvaro

Frågetecknena var många inför matchen, då den svenska truppen drabbats av återbud från flera tunga namn. Samlingen var också annorlunda och kortare än vanligt, med alla de riktlinjer som pandemin har medfört. En svenska som gjort det mesta av tiden i bubblan på Kreta, och dessutom passade på att ta för sig när det fanns tillfälle, var Klara Lundqvist. Hennes 15 poäng, 4 returer och 4 assist var en av matchens utropstecken:

– Det har varit lite speciellt med bubblan, säger Klara Lundqvist, men alla har fokuserat och tränat hårt. Det märks att vi saknar många, men vi har gjort det bra.

Det blev även en kväll att minnas för hela sex spelare som fick sina första spelminuter i seniorlandslaget: Matilda Ekh, Elin Gustavsson, Lovisa Hjern, Freja Werth, Sofia Hägg och Emma Johansson.

Matilda Ekh gjorde sex poäng i sin landslagsdebut.

EM-biljetten avgörs i februari

Matchen innebär, för Israels del, att de mer eller mindre är eliminerade från kampen om biljetterna till EuroBasket 2021. Förutom att slå Montenegro i nästa kvalfönster (och göra det med stor marginal) behöver de även lita på att Sverige slår Montenegro i samma fönster. Och det är inte säkert att det räcker. Sverige kommer som sämst att sluta på andraplats i grupp B, oavsett vinst eller förlust mot Montenegro i februari. Om Sverige vinner är avancemang klart.

I nuvarande stund är matchen planerad till den 4 februari. Plats är fortfarande inte bestämt. Men om det var något vi lärde oss av svenskornas uppvisning på lördagseftermiddagen är det att oavsett plats, väder eller vem som är tillgänglig kommer Sverige att leverera med kvalitet.

EM-kval, Kreta
Sverige - Israel, 90 - 51 (22-13, 30-12, 18-8, 20-18)

Poäng, Sverige: Frida Eldebrink 28, Binta Drammeh 16, Klara Lundqvist 15, Elin Eldebrink 11, Nathalie Fontaine 8, Matilda Ekh 6, Paulina Hersler 4, Lovisa Hjern 2.

Komplett statistik

Besöksadress Trålgränd 2