Sverige får fem platser till VM i e-cycling

Efter långa förhandlingar med UCI är det nu klart att Sverige får fem av de 100 åtråvärda platserna till UCI Cycling Esports World Championship den 8-9 december.
verige får fem cyklister med i VM av hundra platser. Jätteroligt att vi får ta den positionen, säger Conny Björnehall.

- Det känns som lilla julafton. Vi har precis startat e-cycling i förbundets regi och får rivstarta med ett VM, säger Conny Björnehall, ordförande i grengrupp e-cycling.

Fram tills förhandlingarna med Internationella cykelunionen (UCI) inleddes var Sverige bara tilldelad en plats till VM. Men efter vändningen kommer två herrar och två damer få chansen att kvala till E-sportsmästerskapen som sker på Zwift, samt ett wild card som Zwift själv redan utsett i form av Samuel Brännlund.

– Det är löjligt roligt. Sverige får fem cyklister med i VM av hundra platser. Jätteroligt att vi får ta den positionen, fortsätter Conny Björnehall.

Hundra cyklister från hela världen kommer delta i året UCI Cycling Esports World Championship. Exakt hur urvalsprocessen ska gå till är i nuläget inte klart.

Conny Björnehall hoppas kunna genomföra två kvaltävlingar för att fastställa nuvarande form hos de svenska toppcyklisterna. Man kommer även gå på resultaten i Swe Cup e-cycling, nuvarande form och vad man presterar just nu.

– Vi återkommer med uttagskriterierna inom kort. Vi signade med UCI i dag och det händer mycket nu i ett tight tempo, ny information kommer att komma så fort vi vet vad som gäller från UCI.

Sverige är numera världsledande i e-sportsdisciplinen på plattformen Zwift som lockar miljontals utövare – och topp fem i världen när det gäller att producera höga wattsiffror. Själva utförandet sker på den unga digitala plattformen Zwift som fortfarande är under utveckling, något som i sin tur öppnar upp för helt ny marknad och nya samarbeten. Sammantaget sågs vårens sex livesända deltävlingar i SWE Cup på Zwift av 30 000 personer. Efterföljande SCF Road Challenge lockade en nästan lika stor publik.

Conny Björnehall
Ordförande/Chairmen E-Cycling