Sverige för UNHCR får 21 miljoner kronor av Postkodlotteriet

Under gårdagens förmånstagarfest delade Svenska Postkodlotteriet ut drygt 1 miljard kronor till 57 ideella organisationer.

På bilden: Rickard Sjöberg, Cecilia Bergendahl, Amelie Häger, Anders Årbrandt, Åsa Widell och Eva Struving. Foto: Postkodlotteriet.

Sverige för UNHCR var på plats och tilldelades 21 miljoner kronor till stöd för UNHCR:s arbete för människor på flykt.

– Vi är så tacksamma för detta viktiga bidrag från Postkodlotteriet. I en värld där fler människor än någonsin tvingats på flykt är varje krona livsviktig. Med årets utdelning kan UNHCR se till att fler människor får hjälp och förutsättningar för att skapa en bättre framtid, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

– Alldeles för många människor i världen lever i flykt. Tack vare våra kunder kan vi fortsätta att stötta FN:s flyktingorgans arbete med att ge dessa utsatta människor nödhjälp runt om i världen, säger Hélène Carlbark, välgörenhetschef för Novamedia Sverige som driver Svenska Postkodlotteriet.

Sverige för UNHCR är förmånstagare till Postkodlotteriet sedan 2009 och har sedan dess mottagit över 200 miljoner kronor.

Nyligen avslutades projektet Grönare flyktingläger, som drivits med stöd av Postkodlotteriet. Bland annat 1,5 miljoner träd har planterats i Uganda och Tanzania.

Årets utdelning från Postkodlotteriet motsvarar kostnaden för skolgång i ett år för 70 000 barn.