Sverige för UNHCR har tillsammans med BabyBjörn skickat 5000 bärselar till UNHCR:s flyktingläger i Colombia.

Flyktingkatastrofen i Venezuela är i dagsläget en av de värsta i världen. Nära fem miljoner människor är på flykt och de flesta flyr till eller genom grannlandet Colombia. Situationen är mycket svår, inte minst för de familjer som tvingats lämna allt för att fly våld, otrygghet och hot samt brist på mat och medicin i Venezuela. Många av flyktingarna vandrar långa sträckor genom flera länder, med barnen i famnen.

Foto: UNHCR Colombia

För att underlätta för familjer på flykt skänker nu BabyBjörn 5000 bärselar till UNHCR:s stationer runt om i Colombia.

Vi är oerhört tacksamma för det stöd och den solidaritet som BabyBjörn visar genom sin gåva. Hjälpen underlättar enormt för föräldrar som tvingats på flykt med sina små barn, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

-Det är en ära att få arbeta med UNHCR och bidra med det vi kan för familjer i utsatta situationer, säger Stina Westerstad, VD på BabyBjörn.

UNHCR är FN:s flyktingorgan som räddar liv och kämpar för flyktingars rättigheter. Sverige för UNHCR har 90-konto och är UNHCR:s svenska partner.

BabyBjörn AB är ett svenskt familjeföretag som i snart 60 år har utvecklat säkra och hållbara produkter för de allra minsta och deras föräldrar.

Foto: UNHCR Colombia

En tredjedel av företagens julbord ställs in – de anställda vill att pengarna går till välgörenhet10.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande