Sverige för UNHCR i nytt samarbete med Refunder Scandinavia

Sverige för UNHCR har inlett ett samarbete med Refunder, Sveriges största cashbacksajt. Varje gång du handlar via Refunder får du återbäring på dina onlineköp. Genom vårt samarbete kan Refunders medlemmar nu ge bort en del av sin återbäring till UNHCR och hjälpa människor som tvingats lämna sina hem och fly för sina liv.

– Vi är oerhört glada över att Refunder valt att gå in i samarbetet med Sverige för UNHCR och att de är med och hjälper människor på flykt. Idag är nära 70 miljoner människor på flykt, vilket är fler än någonsin hittills och alla positiva krafter behövs för att mobilisera resurser. Vi hoppas såklart att så många som möjligt av Refunders medlemmar vill vara med och bidra genom att skänka en del av sin återbäring till förmån för UNHCR:s arbete, säger Åsa Widell, generalsekreterare för Sverige för UNHCR.

– Jag är väldigt stolt över att vi fått till det här samarbetet. UNHCR:s uppdrag är otroligt viktigt och vi är glada över att kunna ge våra medlemmar möjligheten att på ett enkelt sätt bidra. Det känns också viktigt för oss att kunna skänka pengar för varje ny medlem som rekryteras till Refunder, säger Fredrik Ohlsson, medgrundare och VD på Refunder.

Hur fungerar det?

När man som kund hos Refunder får sin återbäring så finns nu möjligheten att runda ner till närmaste tjuga. Pengarna går till FN:s flyktingorgan UNHCR och arbetet för människor på flykt. För varje ny medlem som Refunder får kommer de dessutom att skänka 50 kronor till UNHCR.

När människor tvingas på flykt lämnar de allt bakom sig för att finna säkerhet. Sina hem, sina ägodelar, sina liv. Nu finns det möjlighet att handla på nätet och samtidigt hjälpa de som flyr. Genom att skänka en del av din återbäring kan du ge nödhjälp och tak över huvudet till dem som har förlorat allt. Över hälften av alla flyktingar i världen är barn.

Amelie Häger, Ansvarig strategiska partnerskap, Sverige för UNHCR

Fredrik Ohlsson, Grundare och VD, Refunder Scandinavia

Magnus Ladulåsgatan 3

Med stöd av IKEA Foundation skickar svenska Better Shelter 3 000 nödbostäder till UNHCR:s insatser i Tchad.29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

IKEA Foundation donerar motsvarande 77 miljoner kronor till Better Shelter för att stödja distributionen av nödboenden för sudanesiska flyktingar i Tchad. Flyktingboendena förvaltas av UNHCR och ger drägliga boendeförhållanden till över femton tusen människor på flykt från kriget i Sudan. Den första leveransen av flyktingboendena är redan på plats.