Sverige för UNHCR uppmärksammar de som kom 2015 – öppnar fotoutställning på Stockholms Central

Fem år sedan svenskarna med öppna armar mottog de tusentals människor på flykt som kom till Stockholms Central 2015, öppnar Sverige för UNHCR en fotoutställning på samma plats för att uppmärksamma att de som kom – och att flyktingkrisen i världen är långt ifrån över.

Den 2 september är det fem år sedan världen skakades av den fruktansvärda bilden på den syriska pojken Alan Kurdi som omkom under färden över Medelhavet. Idag, fem år senare, är fler människor på flykt i världen än någonsin och fortfarande väljer tusentals att riskera sina liv på Medelhavet i hopp om en tryggare framtid.

– Hittills i år har ungefär två människor dött på Medelhavet – varje dag. Det pratas ofta om flyktingkrisen som något som varit, som skulle vara över nu. Det är precis tvärtom, idag är närmare 80 miljoner människor på flykt vilket är fler än någonsin. Flyktingkrisen i världen pågår i allra högsta grad, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

För att uppmärksamma de som kom under 2015 har Sverige för UNHCR tillsammans med fotografen Pieter Ten Hoopen, som tidigare ställt ut på bland annat Fotografiska, skapat en utställning som tar plats på Stockholms Central. Gemensamt är att personerna i utställningen även har kvar sina tidigare hemnycklar.

– Genom att fokusera på något så vardagligt som hemnycklar - något som vi alla bär runt på i fickan utan att direkt lägga något vikt vid dem - hoppas vi kunna väcka igenkänning och empati för den svåra resa som dessa människor har varit med om. Med utställningen vill vi bort från siffror och statistik och väcka liv i det engagemang för flyktingar som brann så starkt för fem år sedan, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Fotoutställningen ”Hoppet om ett hem” pågår den 31 augusti till 6 september på Stockholms Central.

Läs mer om utställningen på www.hoppetometthem.se

Ulrika Belin, Projektledare, Sverige för UNHCR
Mob: 073 914 70 39
Epost: Ulrika.belin@sverigeforunhcr.se

En tredjedel av företagens julbord ställs in – de anställda vill att pengarna går till välgörenhet10.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Sverige för UNHCR har tillsammans med BabyBjörn skickat 5000 bärselar till UNHCR:s flyktingläger i Colombia.4.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Flyktingkatastrofen i Venezuela är i dagsläget en av de värsta i världen. Nära fem miljoner människor är på flykt och de flesta flyr till eller genom grannlandet Colombia. Situationen är mycket svår, inte minst för de familjer som tvingats lämna allt för att fly våld, otrygghet och hot samt brist på mat och medicin i Venezuela. Många av flyktingarna vandrar långa sträckor genom flera länder, med barnen i famnen.