”Sverige förtjänar en turistminister”

Den pågående pandemin har drabbat all turism och resande hårt. Permitteringsgraden för resebyråer och researrangörer är 83 procent, högst bland alla näringar. Därför behöver regeringen förlänga de generella stödåtgärderna och inrätta en turistminister, skriver resebranschföreningen SRF i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

– Coronapandemin har slagit skoningslöst mot rese- och besöksnäringen, med en permitteringsgrad på upp till 83 procent. Men regeringen har inte vidtagit några riktade åtgärder för att stödja denna basnäring. Regeringen behöver förlänga de generella stödåtgärderna för branschen och borde inrätta en turistminister, skriver Didrik von Seth och Kent Wallstedt, generalsekreterare respektive ordförande i resebranschföreningen SRF. I artikeln lyfter SRF den betydelse turistnäringen har för sysselsättningen och ekonomin, både i Sverige och globalt. I dag jobbar var tionde person i världen inom turistnäringen. I Sverige spenderade utländska besökare förra året 144 miljarder kronor och besöksnäringen sysselsatte över 200 000 människor. – Rese- och besöksnäringen är en basnäring med stor betydelse för Sveriges tillväxt och sysselsättning. Därför behöver stödåtgärderna till reseföretagen förlängas. Dessutom behöver Sverige en turistminister som långsiktigt arbetar för en hållbar turismindustri – det skulle gynna hela Sverige, skriver SRF. Debattartikeln kan läsas på Göteborgs-Posten här. En fullständig version finns på SRF:s hemsida här. Om SRF Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.