Sverige ger mångmiljonstöd för att förhindra stor miljökatastrof i Röda havet

En förfallen oljetanker som ligger förankrad utanför Jemens kust i Röda havet riskerar att orsaka en miljökatastrof med enorm påverkan på marint liv, jordbruk, fiske och människors hälsa. Analytiker bedömer att en läcka är nära förestående och den skulle kunna bli fyra gånger värre än den från oljetankern Exxon-Valdez i slutet av 1980-talet. Arbetet med att förhindra en katastrof brådskar, och biståndsmyndigheten Sida bidrar med 30 miljoner kronor till FN:s arbete för att förebygga katastrofen.

Oljetankern FSO Safer utanför Hodeidah, Jemen. Foto Piet Sinke, CC

Efter intensiva förhandlingar och förberedelser står FN, med svenskt stöd, inför ett genombrott som skulle göra att oljan från den sönderfallande tankern kan flyttas till säkert förvar.

– Här står mycket på spel för miljontals människor, djurliv och länder i området kring Röda Havet. Genom ett internationellt samarbete bidrar vi till att förhindra en miljökatastrof av monumentala mått, säger Maria Selin, biståndsråd på ambassaden i Amman och chef för Sidas regionala utvecklingssamarbete i Mellanöstern och Nordafrika.

Kan drabba miljoner människor

Den jättelika oljetankern FSO Safer innehåller uppskattningsvis 1,1 miljoner fat olja. Sedan Jemen-konflikten började har fartyget inte kunnat underhållas och har med åren förfallit alltmer. Enligt analytiker är en läcka nära förestående och den skulle orsaka ett enormt utsläpp där ett saneringsarbete bedöms kunna kosta uppåt 20 miljarder dollar. Vid sidan av de ekonomiska implikationerna skulle en läcka få förödande effekter på miljön, påverka uppåt ett tusen olika arter av marint liv, förstöra ekosystem och slå ut stora delar av fiskebeståndet för en mycket lång tid framöver.

– Det här skulle kunna få allvarliga och direkta konsekvenser för tolv miljoner människor i Jemen och samhällen runt Röda havskusten. Det marina ekosystemet skulle drabbas hårt vilket får betydande konsekvenser för både jordbruk och fisket och också ge människor stora hälsoproblem, säger Maria Selin.

Sida stöttar arbetet för att hantera oljan

Arbetet med att hantera FSO Safer har pågått under flera år och försvårats av kriget i Jemen. Sverige har genom Sida och tillsammans med andra givare stöttat arbetet sedan 2020 och efter konsultationer med ett flertal nyckelaktörer har man nu kommit fram till en lösning. En omfattande operation kommer nu att inledas som innebär att man under FN:s ledning flyttar oljan från den förfallna tankern till ett säkert förvar.

Den totala budgeten för arbetet uppskattas till 80 miljoner dollar och den 11 maj 2022 står FN tillsammans med Nederländerna värd för en internationell givarkonferens för att mobilisera ytterligare stöd för arbetet.

– Det är ett svårt och komplicerat men nödvändigt arbete vi står inför, och vi behöver göra detta skyndsamt för att minimera risken, säger Maria Selin, Sidas biståndsråd i Amman.

Sidas arbete i Jemen.

Regionalt samarbete i Mellanöstern och Nordafrika

Oljetankern FSO Safer utanför Hodeidah, Jemen. Foto Piet Sinke, CC

Pressinbjudan: Sida och 50 år av utvecklingssamarbete med Bangladesh28.4.2022 12:25:07 CEST | Pressinbjudan

Sverige har i 50 år haft utvecklingssamarbete med Bangladesh och stödet har genom åren varit omfattande till många av landets utmaningar. Biståndsmyndigheten Sida har bland annat finansierat framtagandet av koleravaccin, arbetat fram cyklonskydd som betydligt minskat riskerna för boende i översvämningsdrabbade områden och med ett gasnät som minskat både avskogning och konflikter i flyktinglägren för Rohingyas i Cox’s Bazar. Sida vill uppmärksamma denna milstolpe med ett panelsamtal där Sveriges ambassadör, Sidas biståndschef i Bangladesh, Bangladeshkännare och samarbetspartners inom civilsamhälle, akademi, myndigheter och näringsliv deltar.

Sverige ger miljardstöd till rekordstora behov i humanitära kriser6.4.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

De senaste årens krig och utdragna konflikter, pandemin, cykloner, översvämningar, torka och matbrist har bidragit till att mer än 291 miljoner människor behöver akut humanitärt stöd för att klara sig. Biståndsmyndigheten Sida ger nu stöd på 3,3 miljarder till behövande i 29 av världens värsta kris- och konfliktområden till basala behov som mat och vatten, tak över huvudet och vård och mediciner.

Ytterligare humanitärt stöd till drabbade i Ukraina26.2.2022 05:40:00 CET | Pressmeddelande

Våldsamheterna under den ryska invasionen har lett till att hundratusentals människor redan lämnat sina hem och de humanitära behoven väntas öka kraftigt. Sida följer situationen noga och ger ytterligare stöd på 30 miljoner kronor till FN:s humanitära landfond i Ukraina. Pengarna går till snabba insatser för att ge skydd och hjälpa krisdrabbade människor. Det humanitära stödet från Sverige till krisen i Ukraina uppgår nu till 65 miljoner.

Stöd till drabbade av ”supertyfonen” Rai i Filippinerna5.1.2022 12:17:14 CET | Pressmeddelande

Behovet av hjälp är enormt efter att den kraftiga tyfonen slog in över land i Filippinerna för två veckor sedan. Biståndsmyndigheten Sida har beviljat ett stöd på 4,5 miljoner kronor till 11 750 drabbade genom organisationen Islamic Relief som finns på plats. Under tre månader ska de drabbade få förnödenheter som kärl för matlagning, rent vatten, tvål, reparationskit för att ordna med tak över huvudet, skyddsutrustning mot covid-19, samt skydd mot våld och övergrepp.