Sverige gör rekordhopp på världsrankingen

Det svenska damlandslaget hoppar upp på 22:a plats på FIBA:s nya världsranking som släpptes idag. Anledningen är naturligtvis det framgångsrika kvalet och EM-succén som kronan på verket. – Självklart glädjande att damlandslaget hamnar så högt upp men nya utmaningar väntar och inga rankingar i världen är viktigare än framtida framgångar, säger landslagschefen Fredrik Joulamo. Sverige spelar nästa vecka EM-kvalmatcher mot Israel och Montenegro.

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

I den förra världsrankingen återfanns Sverige på 41:a plats och dagens hopp innebär en mer rättvis skattning av damlandslagets styrka jämfört med övriga nationer. Sommarens sjätteplats i EM där bättre rankade nationer som Montenegro, Ryssland och Lettland besegrades innebar många sköna rankingpoäng.

Hela 131 nationer är med på damrankingen och alla går nu in i kval på de olika kontinenterna, det skvallrar om den enorma konkurrens damlandslaget är utsatta för och höjer värdet på en hög ranking ytterligare.

FIBA:s världsranking uppdateras efter varje kvalomgång och blir därmed mycket mer dynamisk än den varit tidigare, då den endast uppdaterades efter stora mästerskap. Det höjer betydelsen av de EM-kvalmatcher Sverige nu ska spela.

– För SBBF och landslagsledningen är EM-kvalet det självklara huvudfokuset under 2020, även om vi innan det är avslutat förhoppningsvis fått spela ett historiskt OS. Vi vill inte vara en dagslända på den nivån vi nu börjat etablera oss på. Utan ett lyckat EM-kval har vi inte möjlighet att kvala in till de stora turneringarna efter 2020, som VM 2023 och OS 2024. Vi vill vara en stadigvarande utmanare till de turneringarna, och vägen dit går genom fortsatta EM-framgångar, säger Joulamo.

Israel är rankade 36:a i världen och Montenegro på 20:e plats, två pinnhål över Sverige.

– Ibland får man känslan av att alla tror att vi bara ska rulla över motståndet, men Montenegro är ett av världens tjugo bästa basketlag och det kommer att bli stentufft på hemmaplan, fortsätter Joulamo.

Sverige är rankade på 14:e plats i Europa och gör även ett stort hopp upp i rankingen där.

EM-kval torsdag 14 nov kl 18:00 Israel-Sverige på SVT Play

EM-kval söndag 17 nov kl 15:00 Sverige-Montenegro på SVT Play