Sverige hoppas på VM-medaljer i Dubai

Sveriges medaljhopp gör sig redo för VM i parafriidrott i Dubai. Mästerskapet inleds den 7 november och avslutas den 15.

7-15 november avgörs VM i parafriidrott i Dubai. Sverige skickar en trupp på sex personer, varav fyra längdhoppare, till mästerskapet.

Tobias Jonsson Längd, 100m  IF Änglarna  Klass 12
Per Jonsson Längd  IF Änglarna  Klass 13
 Olof Ryberg Längd  Örgryte IS  Klass 13
 Gunilla Wallengren 800m, 1500m, 5000m  Bohus Friidrott  Klass 54
 Viktoria Karlsson Längd  Göteborgs KIK  Klass 11
 Jeffrey Ige Kula  Spårvägens FK  Klass 20

Det finns flera goda medaljmöjligheter där det kanske största hoppet finns just bland dessa fyra längdhoppare i Tobias Jonsson. Han tog silver i senaste världsmästerskapet 2017 och är en erkänt bra mästerskapshoppare. Dessvärre har Tobias dragits med en axelskada under stora delar av säsongen och formen är något oklar.

Förutom medaljer är mästerskapet kval till Paralympics 2020 i Tokyo. För att ta en kvotplats krävs det att sluta topp fyra.

För direktkontakt med den svenska truppen kontakta förbundskapten Magnus Olsson, 073-274 20 14.

Officiell hemsida för mästerskapet: www.paralympic.org/dubai-2019

Jonas Björkman utklassad av Rebecka Sternisa Bellander i rullstolstennis13.11.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Femfaldiga SM-mästarinnan Rebecka Sternisa Bellander siktar mot Paralympics i Tokyo 2020 – men på vägen dit väntade en nervkittlande match i rullstolstennis mot tennislegendaren Jonas Björkman. Resultatet? 24-åriga Rebecka utklassade den tidigare världsettan Jonas. Matchens syfte var att visa på den enorma talang som finns inom parasporten – och samtidigt få fler att våga satsa.

SAS blir huvudpartner till Sveriges Paralympiska Kommitté inför Paralympics i Tokyo 202017.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

SAS har idag tecknat avtal med Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) om samarbete inför de kommande paralympiska spelen i Tokyo i augusti 2020. Samarbetet innebär att den paralympiska truppen flyger till Japan med SAS och att SPK tillsammans med SAS är en av värdarna för "House of Scandinavia", en mötesplats för skandinaviska representanter, medier och ambassadörer under de olympiska- och paralympiska spelen.