Sverige i tuff VM-kvalmatch mot Ukraina kl 18:00

I Kiev ställs Sverige mot Ukraina kl 18:00 ikväll på TV10. Ukraina gjorde processen kort med Lettland i fredags och vann med 14 poäng. Nu ska Sverige, utan Marcus Eriksson, försöka upprepa bragden från i fredags.

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Sjävklart utspelades fantastiska glädjescener efter en-poängsvinsten mot Turkiet i fredags. Det var nog få som trodde att Sverige skulle klara att hålla undan när de tappade en 13-poängsledning. Men vid Turkiets sista bollinnehav lyckades svenskarna än en gång att stålsätta sig. Turkiets fick skjuta ett fade-away-skott över Nick Spires, som hade 6 blockar i matchen, och missade.

Den matchen är dock historia när svenskarna äntrar Palace of Sports ikväll. Inte minst krävs en rejäl dos mental styrka för att ladda om. Ukraina är ett mycket samspelt lag som inte har några Euroleaguespelare - istället har de samma lag som spelade Eurobasket i somras.

- De är stora och fysiska och vi måste gå på dem som vi gjorde med Turkiet. Sist vi spelade mot dem blev vi passiva, säger Chris Czerapowicz som var bäste poängplockare mot Ukraina i Norrköping med 26 poäng.

Den matchen vann Ukraina med 84-76 vilket innebär att Sverige måste vinna med 9 poäng ikväll för att ha inbördes på Ukraina. Det är dock inte omöjligt att tre lag hamnar på samma poäng och då blir det mer komplicerat, vi kan nöja oss med att fastställa att målskillnad kan bli avgörande.

Sverige vann returtagningen mot Turkiet och förlorade den senast mot Ukraina (34-40). Just returtagning och aggressivitet kan fälla avgörandet ikväll. Matchen ser ni på TV10/Viaplay.se eller på www.livebasketball.tv om ni sitter utomlands och hejar.

LIVE STATS UKRAINA-SVERIGE KL 18:00 SVENSK TID

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.