Sverige i tuff VM-kvalmatch mot Ukraina kl 18:00

I Kiev ställs Sverige mot Ukraina kl 18:00 ikväll på TV10. Ukraina gjorde processen kort med Lettland i fredags och vann med 14 poäng. Nu ska Sverige, utan Marcus Eriksson, försöka upprepa bragden från i fredags.

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Sjävklart utspelades fantastiska glädjescener efter en-poängsvinsten mot Turkiet i fredags. Det var nog få som trodde att Sverige skulle klara att hålla undan när de tappade en 13-poängsledning. Men vid Turkiets sista bollinnehav lyckades svenskarna än en gång att stålsätta sig. Turkiets fick skjuta ett fade-away-skott över Nick Spires, som hade 6 blockar i matchen, och missade.

Den matchen är dock historia när svenskarna äntrar Palace of Sports ikväll. Inte minst krävs en rejäl dos mental styrka för att ladda om. Ukraina är ett mycket samspelt lag som inte har några Euroleaguespelare - istället har de samma lag som spelade Eurobasket i somras.

- De är stora och fysiska och vi måste gå på dem som vi gjorde med Turkiet. Sist vi spelade mot dem blev vi passiva, säger Chris Czerapowicz som var bäste poängplockare mot Ukraina i Norrköping med 26 poäng.

Den matchen vann Ukraina med 84-76 vilket innebär att Sverige måste vinna med 9 poäng ikväll för att ha inbördes på Ukraina. Det är dock inte omöjligt att tre lag hamnar på samma poäng och då blir det mer komplicerat, vi kan nöja oss med att fastställa att målskillnad kan bli avgörande.

Sverige vann returtagningen mot Turkiet och förlorade den senast mot Ukraina (34-40). Just returtagning och aggressivitet kan fälla avgörandet ikväll. Matchen ser ni på TV10/Viaplay.se eller på www.livebasketball.tv om ni sitter utomlands och hejar.

LIVE STATS UKRAINA-SVERIGE KL 18:00 SVENSK TID

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.