Sverige i VM-final - möter Norge i kamp om guldet

Sverige är i final i bandy-VM för damer 2022 efter att ha vunnit semifinalen mot USA med 7-0. I finalen väntar Norge. Finalen i Dam-VM 2022 i Växjö/Åby spelas söndagen den 27 mars klockan 14:30 och direktsänds i Vinterstudion i SVT 1 och SVT Play.

Foto: Gert Holmér

– Vi gör en jättebra semifinal och vi gör precis det vi har kommit överens om att göra, säger förbundskapten Olle Wiberg. Vi var bestämda från start och vi visade att gårdagens halvbra insats var borta, säger Olle Wiberg och syftar på gruppspelsmatchen mot USA.

VM-finalen i morgon blir förbundskapten Olle Wibergs första och är mycket efterlängtad. Sverige är regerande världsmästare efter VM i Oslo 2020.

– Det är häftigt att vi är här nu. Det var det här vi såg framför oss. I morgon ska vi inte bara spela, vi ska vinna. Men allt kan hända och det är ett jobb kvar att göra. Det jobbet ska vi göra i morgon, avslutar Olle Wiberg.

Pressinformation:

Vill du prata med din hemmaspelare? Gör så här:

Skicka ett sms till Dan Persson, 076-891 37 63
Kommunikationsansvarig, Damslandslaget.

• Skriv namnet på den spelare eller person ur ledarstaben som du vill prata med
  • Tidpunkt efter match
  • Önskad kanal (telefon, Teams, FaceTime etc)
  • Bifoga din e-postadress och ditt mobilnummer

Är det många som vill prata med samma person vid samma tillfälle öppnar vi upp ett Teamsrum.

Spelare Klubb
Virva Rylander Västerås SK
Julia Norrman Västerås SK

Foto: Gert Holmér

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.