Sverige imponerade direkt i P19-VM i bandy

Det blev en svensk drömstart på P19-VM i Katrineholm under fredagsförmiddagen. Detta då Norge besegrades med klara 9-1 i Kronfågel Arena.

Foto: Daniel Karlsson

Det svenska P19-landslaget kom till VM i Katrineholm som stora favoriter och de blågula stjärnorna visade direkt varför. I mästerskapets första match, mot Norge under fredagsförmiddagen, tuggade den svenska lagmaskinen igång tämligen omgående. Norge kunde visserligen reducera en tidig svensk ledning till 2-1 i den 13:e minuten, men därefter var det Sverige för hela slanten.

– Det är lite oorganiserat i början av första halvlek, men i andra så går vi ut och visar vad vi kan. Det är kul att det är igång. Vi har längtat efter det här sedan säsongen drog igång, så det var mer kul än nervöst, säger anfallaren Elliot Hellström, som själv svarade för fyra mål i matchen.

– Det är skönt att det lossnar första matchen.

Redan under fredagskvällen är det dags för Hellström och hans lagkompisar att ta sig an nytt motstånd. Detta då Finland står på andra sidan klockan 19.00.

– Nu ska vi bara käka och ta det lugnt. Vila huvudet och kroppen och bara ladda om för ny match. Jag har inte stenkoll på Finland, men jag förutsätter att det kommer att bli en tuff match, säger Falu-talangen Elliot Hellström.

Matchfakta: Sverige P19 - Norge P19

Mål: 1-0 8’ Rasmus Skarps (Vladimir In-Fa-Lin), 2-0 10’ Elliot Hellström (Linus Westh), 2-1 13’ Eirik Andersen (Herman Hole), 3-1 18’ Karl Tagesson (Vladimir In-Fa-Lin), 4-1 27’ Lukas Forsström (Rasmus Skarps), 5-1 32’ Elliot Hellström (Arvid Tapper), 6-1 44’ Elliot Hellström (Melker Broberg), 7-1 58’ Vladimir In-Fa-Lin (Lukas Forsström), 8-1 60’ Elliot Hellström, 9-1 60’ Karl Tagesson (Rasmus Skarps).
Hörnor: Swe: 10 (0) Nor: 4 (0)

Utvisningar: Swe: - Nor: 1x6 min

Publik: 151 personer, Kronfågel Arena, Katrineholm

Foto: Daniel Karlsson

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.