Sverige inleder starkt i VM-premiären mot Finland

Sverige inleder Dam-VM 2022 i Växjö/Åby starkt genom att vinna mot Finland. Sverige gör sitt första mål i den andra spelminuten men inledningen på matchen blir förhållandevis tuff. En del premiärnerver spelar in, men till slut kan slutresultatet fastställas till 11-2.

Foto: Gert Holmér

Ida Friman, vanligtvis hemmahörande i Villa Lidköping BK, tvåmålsskytt och matchens Most Valuable Player, är lättad när hon pratar med Svenska Bandyförbundet efter matchen. Hon tycker att det är skönt att vara i gång med mästerskapet och att ha premiärmatchen avklarad, även om hon anser att det svenska laget inte var helt samlat från start.

– Ja, först och främst är det kul att vara i gång med spelet. Det är lite nerver med i början, men det släpper i andra halvlek och då visar vi vilket bra lag vi är, säger Ida Friman.

Det är stor skillnad på första och andra halvhalvlek. Finland gör det svårt för Sverige i början av matchen och svenskorna kommer inte igenom som de önskar, säger lagkapten Matilda Svenler i en intervju med SVT direkt efter matchen.

– Vi är lite vimsiga i början och det visar att vi är nervösa. Men i andra tycker jag att vi sätter både offensiven och defensiva och visar upp en riktig bra bandy. Det ska bli kul nu att bara gasa och att fortsätta på det inslagna spåret. Jag hoppas att vi kan hålla den här nivån hela turneringen, då kommer det att gå vägen, avslutar Ida Friman.

Matchfakta:

Assist: 12. Agnes Ögren
90:35 Matchen slut

Foto: Gert Holmér

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.