Sverige inleder VM 2023 i Göteborg

Det 28:e världsmästerskapet i handboll för herrar kommer att spelas i Sverige och Polen i januari 2023. Sverige var värdland för herrarnas EM i januari 2020 och snart är det alltså dags igen. Den här gången med det svenska landslaget som vice världsmästare.

Den 11 januari 2023 inleds VM där Polen och Sverige står som samarrangörer. Totalt deltar 32 lag. De regerande mästarna Danmark samt arrangörsländerna Polen och Sverige är redan klara för VM.

I det senaste världsmästerskapet, som spelades i Egypten, möttes just Danmark och Sverige i en dramatisk VM-final där Danmark gick segrande ur striden. Matchen lockade inte mindre än 2,2 miljoner tittare hemma i tv-sofforna.

– Ännu en gång får vi möjlighet att visa upp Sverige som värdnation av stora handbollsmästerskap. I januari 2023 är det herrarna och i december samma år så genomförs damernas VM i Sverige. Att fortsätta bygga på den framgång vi har inom svensk handboll och få manifestera på detta sätt med två mästerskap under ett år är helt unikt, säger Stefan Lövgren, ordförande i VM-bolaget.

I herrarnas VM 2023 spelas grupperna i Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm. Städerna och arenorna har inte formellt godkänts av Internationella Handbollförbundet (IHF). Ett godkännande kommer först när IHF besökt städerna och arenorna – vilket kommer att ske under hösten 2021. Det svenska laget kommer att spela i Göteborg både under det gruppspelet och, i händelse av avancemang, i huvudrundan.

– Alla handbollsfans och säkert alla supportrar som följer svenska idrottslandslag längtar till att få se handboll live igen och att se Sverige spela inför fullsatta läktare. Vi har saknat energin, de gula tröjorna, glädjen och samspelet mellan spelare och supportar. Tillsammans ska vi lotsa fram alla deltagande nationer och det svenska laget, samt skapa magi på arenorna igen, säger Krister Bergström, vd för VM-bolaget.

Regerande mästaren Danmark kommer att spela sina matcher i Malmö, både under det första och det andra gruppspelet. Även Jönköping och Kristianstad kommer att vara värdstäder för varsitt gruppspel. Vilka lag som spelar där, avgörs efter kval och lottningen som sker den 2 juli 2022.

Från Jönköping och Kristianstad kvalificerar sig tre lag per grupp som går vidare till huvudrundan i Göteborg respektive Malmö. Därifrån tar sig två lag per grupp till Stockholm för kvartsfinalspel.

Den stora finalveckan avgörs i Stockholm och i Tele2 Arena som levererade en fantastisk upplevelse under finalhelgen i EM i januari 2020. I Stockholm spelas två kvartsfinaler, en semifinal, placeringsmatcher 5–8, bronsmatchen och den stora VM-finalen. Totalt nio härliga handbollsmatcher. Finalen i VM 2023 kommer att spelas 29 januari 2023.

HERRARNAS VM I HANDBOLL 2023

Spelorter: Göteborg, Malmö, Stockholm, Kristianstad, Jönköping
Deltagande nationer: 32 varav 16 inleder i Sverige och 16 i Polen
Antal matcher: 112, varav 58 i Sverige