Sverige – Israel flyttas efter sent FIBA-beslut

För att möjliggöra för Euroleague-spelare att delta i herrarnas VM-kval i basket har FIBA i ett mycket sent skede beslutat att flytta samtliga matcher i kvalet i november.

FIBA och Euroleague ligger sedan en tid tillbaka i konflikt med varandra då Euroleague inte anpassar sin liga till landslagsfönstren. Det innebär att spelare som tillhör klubbar i Euroleague inte kunnat representera sina landslag i internationella kvalfönster. Nu har man nått en kompromiss där Euroleague gått med på att flytta några av ligans matcher i utbyte mot att FIBA flyttar VM-kvalmatcherna i november. Uppgörelsen mellan FIBA och Euroleague gäller endast för detta fönster.

-          Det är ytterst beklagligt att FIBA tar ett sådant beslut så här sent inpå matchen och är inget beslut vi står bakom. Vi har redan börjat sälja biljetter och att matchen flyttas från en söndag till en måndag kan innebära att många av våra fans har svårare att gå på matchen. Vi har tillsammans med andra länders ledningar gjort vad vi har kunnat gentemot FIBA - både skriftligt och muntligt - för att både matchen mot Estland på bortaplan och mot Israel i Norrköping ska spelas som planerat, men har inte fått gehör så vi tvingas att anpassa oss till rådande beslut, säger Susanne Jidesten, Ordförande för Svenska Basketbollförbundet.

FIBA:s beslut innebär att Sveriges bortamatch mot Estland flyttas från torsdag den 10 november till fredag den 11 november. Hemmamötet mot Israel flyttas från söndag 13 november till måndag 14 november. Starttid för Israelsmatchen är inte fastställd i nuläget, men klart är att matchen kommer spelas i Stadium Arena i Norrköping.

-          Vi kommer självklart se till att de som redan hunnit köpa biljetter hålls skadelösa och får full återbetalning eller ny biljett. Vi beklagar verkligen att det blivit så här, men tyvärr står det helt utanför vår kontroll. Vi hoppas att våra fans ändå kommer inta Stadium Arena under måndagen istället och hejar fram Sverige till en ny vinst mot Israel, säger Fredrik Joulamo, Generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet.