Sverige kan tappa greppet om vargförvaltningen till EU

Sverige är på väg att tappa greppet om vargförvaltningen till EU – om stammen fortsätter att växa. – Vi står vid ett vägskäl. Om vi inte minskar vargstammen nu kan Sverige låsas fast med fler vargar än vad riksdagen beslutat, säger Peter Eriksson, ordförande för Svenska Jägareförbundet.
Foto Magnus Rydholm

Åtta länsstyrelser kommer under september månad att besluta om vinterns vargjakt.

Svenska Jägareförbundet menar att länsstyrelserna måste minska stammen från de drygt 400 djur som forskarna beräknat ska finnas i höst till runt 300 stycken kommande år.

– Tyvärr finns det en alltför stor försiktighet vid tilldelningsbesluten. Detta har medfört att stammen ökar. Fokus verkar bara ligga på att stammens storlek inte får gå under 300 djur, inte på att bromsa tillväxten eller minska stammen. Med den tillväxt vi har i vargstammen är det helt odramatiskt om vi går under den 300, för redan samma år – efter valpningen – kommer vi vara över igen, säger Peter Eriksson.

För att förvalta en art behövs en relativ hög avskjutning. Exempelvis fälls över 30 procent av vildsvinstammen och cirka 25 procent av älgarna varje år.

– Ett antal olika domstolar har pekat på att det finns en gräns för hur många vargar ett land kan tillåtas ta ut ur en stam. Ifall stammen ökar kan vi hamna i ett moment 22 där stammen inte får sänkas till de nivåer som riksdagen beslutat om, enbart för att de blivit fler. Agerar man inte nu kan det vara för sent.

Svenska Jägareförbundet är besviket på att regering och riksdag släppt taget om vargförvaltningen till myndigheterna – och inte säkerställt att riksdagsbeslutet från 2013 blev verklighet.

– Om Naturvårdsverket och länsstyrelserna låter vargstammen öka riskerar all makt att överlåtas till EU.

Peter Eriksson menar därför att länsstyrelser och myndigheter måste hålla stammen på en låg nivå för att vara säkra på att behålla beslutanderätten i landet, samt stärka inflytandet för Viltförvaltningsdelegationerna.

– Vi vill se en licens- och skyddsjakt som minskar vargstammen rejält – med minst 100 djur. Därtill måste regering och riksdag genomföra kraftiga åtgärder för att säkerställa en rovdjursförvaltning som jägare, djurägare och landsbygdsbor har förtroende för, säger Peter Eriksson.

För mer information:

Peter Eriksson, ordförare, Svenska Jägareförbundet, 070-332 15 70

Länk

Så har vargstammen ökat

Foto Magnus Rydholm
Peter Eriksson.

Svenska Jägareförbundet är en medlemsorganisation med 157 000 medlemmar. Organisationen består av 22 länsföreningar och är verksam över hela landet.