Sverige laddade för World Cup i bowling - mästerskapet börjar på lördag

IBF World Cup i Australien står för dörren. Mästerskapet spelas mellan den 12-23 november vid Sunshine Coast och Sverige är redo för att kämpa om medaljerna.
Jesper Svensson och det svenska landslaget är redo för World Cup. Foto: Nowadaysfilm/Robert Lipic.

– Det känns väldigt kul att det är dags nu, säger förbundskapten Robert Andersson.
Sveriges lag med fyra dam- respektive herrspelare kom till Australien under måndagen. På lördag börjar IBF World Cup tillika lag-VM. Vid VM 2021 i Dubai tog Sverige sju medaljer varav två guld. Fem spelare i World Cup-laget var med även då. Bland annat James Blomgren som vann guld i singel och Jesper Svensson var med i mixedlaget som också tog guld.

I bagaget har Sverige även två framgångsrika Europamästerskap under 2022. Herrarna vann åtta medaljer i Helsingfors i juni och blev främsta nation på mästerskapet. EM:et var Sveriges näst bästa någonsin på herrsidan. Damerna gjorde sitt bästa EM genom tiderna i Ålborg i augusti och tog 14 av 17 möjliga medaljer.
– Jag hoppas att hela gänget har med sig de framgångarna och att det gör gott för självförtroendet. Vi är ett av topplagen på förhand och det kommer vara flera som kollar på vad vi gör. Det är lite extra press men jag tror att spelarna kommer hantera det på ett bra sätt, säger Robert Andersson.

I det nya upplägg som World Cup erbjuder finns inte lika många medaljer att kämpa om som vid tidigare mästerskap. Det är två klasser för damer respektive herrar - lag och singel.
– Det blir lite annat mindset när det är färre medaljer att spela om. Här blir det lite mer slumpartat och det skulle kunna hända att vi inte tar någon medalj. Men om vi bara stannar kvar i processen och alla gör det så bra som vi kan så har vi goda chanser till medaljer, säger Andersson.

Förbundskaptenen ser flera starka utmanare om medaljerna.
– På damsidan blir USA, Malaysia och Singapore starka. Bland herrarna har USA alltid ett bra lag. Australien kan bli farliga med Jason Belmonte som inte spelat så mycket i landslaget tidigare. En extra varning för Tjeckien också som kan gå långt.

Proffsspelaren Jesper Svensson ser fram emot ett nytt mästerskap.
– Det blir nog svårt att tro att det ska gå lika bra som i Dubai förra året men man fick blodad tand då och det var en fantastisk känsla att vinna guld. Vi har en bra lägstanivå och en skyhög högstanivå i laget. Får vi det bara att stämma så tror jag definitivt att det kommer bli medaljer igen, säger Jesper Svensson.

Regerande världsmästaren i singel James Blomgren har målsättningen klar för sig.
– Det är mycket som ska klaffa men vi vill åka därifrån med lagguldet. Den individuella distansen ser jag som en bonus och det är laget som gäller. Det är positivt att vi är vana vid lagspel. Vi träffas ofta och är duktiga på att lära av varandra, säger James Blomgren.

Jenny Wegner tog medalj på alla distanser i EM och hon hoppas kunna kämpa om nya pallplatser i Australien.
– Spelet har varit lite upp och ned den senaste tiden men nu känns det som att jag börjar komma i bra form igen. Det ska bli spännande med ett nytt format och man vet inte exakt vad man ska förvänta sig. Men målet är såklart att ta medaljer och vi åker med ett starkt lag, säger Jenny Wegner.

IBF World Cup 2022, Sunshine Coast, Australien
Datum: 12-23 november
Arena: Suncity Tenpin Bowl
Antal nationer: 21

Sveriges lag

Damer:
Anna Andersson, Spader Dam, Helsingborg
Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK, Partille
Cajsa Wegner, BK Femtionian, Spader Dam, Hässleholm/Helsingborg
Jenny Wegner, BK Femtionian, Spader Dam, Hässleholm/Helsingborg

Herrar:
Pontus Andersson, Team Clan BK, Nässjö
James Blomgren, Team Alingsås BC
Martin Larsen, Team Pergamon BC, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon BC, Partille

Förbundskapten: Robert Andersson
Assisterande coacher: Louise Sonne och Patrick Backe

Medaljer delas ut i följande distanser:
Singel
Lag

Upplägg World Cup

Singel herrar
World Cup inleds med gruppspel i singelklassen som genomförs den 12-16 november. Herrarna är indelade i fyra grupper och varje grupp består av två pooler. Elva spelare är med i varje pool. Gruppspelet genomförs över två block där man möter alla spelare i poolen i bäst av 1 serie. Vid seger får man tre poäng, vid oavgjort 1 poäng och förlust 0 poäng. Det är en spelare från varje nation i respektive grupp.

De fyra främsta herrarna från varje pool går vidare till matchspel med bracket-format för topp 32 som drar igång den 20 november. En match i bäst av tre serier. Segrarna går vidare till topp 16 där en ny match väntar i bäst av tre serier.

Singel damer
Damernas gruppspel genomförs den 12-16 november. Det är totalt fyra grupper och tio spelare i varje grupp. Gruppspelet spelas över två block där man möter alla spelare i poolen i bäst av 1 serie. Vid seger får man tre poäng, vid oavgjort 1 poäng och förlust 0 poäng.

De fyra bästa från varje grupp går vidare till matchspel för topp 16 den 20 november i bracket-format. En match i bäst av tre serier. Vinnarna avancerar till kvartsfinal som spelas den 22 november. Det är den avgörande dagen i singelspelet där även semifinal, bronsmatch och final genomförs. Matcherna spelas i bäst av fem serier.

Lagtävling herrar
Lagtävlingen drar igång med Round Robin-matchspel den 17 november. Alla 16 lag möter varandra i bäst av tre serier. Spelformen är Bakers där man spelar en ruta vardera. De åtta främsta herrlagen går vidare till kvartsfinal i bäst av fem serier som spelas den 21 november. Lagtävlingen avgörs den 23 november med semifinal, bronsmatch och final i bäst av fem serier.

Lagtävling damer
Damernas lagtävling drar också igång den 17 november Round Robin-matchspel. De åtta lagen möter varandra två gånger i bäst av tre serier. Spelformen är Bakers där man spelar en ruta vardera. De fyra bästa lagen går vidare till semifinal. Lagtävlingen avgörs den 23 november med semifinal, bronsmatch och final i bäst av fem serier.

Tidsprogram
Tävlingssidan

Kolla in Svenska Bowlingförbundets hemsida swebowl.se där vi uppdaterar om junior-EM samt våra sociala medier InstagramTwitterFacebook för det senaste om mästerskapet.

Jenny Wegner. Foto: Pontus Ekeroth.
James Blomgren. Foto: Nowadaysfilm/Robert Lipic.
Anna Andersson. Foto: Pontus Ekeroth.