Svenska institutet

Sverige lanserar podd om svenskhet

Dela
Hur kommer det sig att svenskar fikar så mycket, vad handlar egentligen midsommar om och hur är det att vara förälder i landet med en av de längsta betalda föräldraledigheterna i världen? Det är några av de ämnen som tas upp i podcasten ”Swedishness”, som lanseras den 27 januari. Podden ska ge människor runt om i världen en fördjupad bild av svenska traditioner, sociala system och beteenden.
Foto: Simon Paulin
Foto: Simon Paulin

– Jag tror att många ute i världen har en positiv bild av Sverige, men att den är ganska ytlig, säger Kattis Ahlström, en av poddens två programledare. Det är nog fortfarande en hel del som framför allt associerar vårt land till blonda människor och att det är ett välfärdssamhälle. Sverige är ju så mycket mer än så.

Tillsammans med programledarkollegan Philip O’Connor, en irländsk journalist som bott i Sverige i arton år, intervjuar Kattis Ahlström både svenska och utländska experter. Podden är på engelska och släpps i sju avsnitt, som handlar om allt ifrån föräldraledighet och digital teknik till områden som den svenska folksjälen, svenskar och lycka.

”Swedishness” har producerats av Svenska institutet (SI) i samarbete med produktionsbolaget Nice One (tidigare Baluba Branded Content). SI strävar hela tiden efter att hitta nya kanaler och format för att kommunicera Sverige till en global målgrupp. Med ”Swedishness” får Sverige sin första officiella podd om svenskhet, och om kända och okända svenska fenomen.

– Poddformatet är optimalt för att förmedla en utförlig och nyanserad bild av Sverige som både engagerar, informerar och roar, säger Emma Randecker, projektledare på SI. Vi vill lyfta fram Sverige som modernt och öppet, ett individualistiskt samhälle med ett mänskligt ansikte.

– Vi tror att poddmediets lättillgänglighet är som klippt och skuret för att berätta för en internationell publik vad Sverige och svenskhet faktiskt är, säger Alex Råberg, digital strateg på Nice One.

De tre första avsnitten lanseras på iTunes och Soundcloud den 27 januari. Därefter släpps ett avsnitt varje fredag fyra veckor framåt.

#1 Swedish parental leave – as gender egalitarian as it gets? 

#2 Will Sweden be first to be run by robots?

#3 Swedes – the happiest or loneliest people in the world?

#4 The world's oldest free press. So what?

#5 Do Swedes actually do any work?

#6 Is the Swedish start-up scene as hot as they say?

#7 Midsummer and the Swedish sin

Nyckelord

Bilder

Foto: Simon Paulin
Foto: Simon Paulin
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se

Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye