Sverige lanserar podd om svenskhet
– Jag tror att många ute i världen har en positiv bild av Sverige, men att den är ganska ytlig, säger Kattis Ahlström, en av poddens två programledare. Det är nog fortfarande en hel del som framför allt associerar vårt land till blonda människor och att det är ett välfärdssamhälle. Sverige är ju så mycket mer än så.
Tillsammans med programledarkollegan Philip O’Connor, en irländsk journalist som bott i Sverige i arton år, intervjuar Kattis Ahlström både svenska och utländska experter. Podden är på engelska och släpps i sju avsnitt, som handlar om allt ifrån föräldraledighet och digital teknik till områden som den svenska folksjälen, svenskar och lycka.
”Swedishness” har producerats av Svenska institutet (SI) i samarbete med produktionsbolaget Nice One (tidigare Baluba Branded Content). SI strävar hela tiden efter att hitta nya kanaler och format för att kommunicera Sverige till en global målgrupp. Med ”Swedishness” får Sverige sin första officiella podd om svenskhet, och om kända och okända svenska fenomen.
– Poddformatet är optimalt för att förmedla en utförlig och nyanserad bild av Sverige som både engagerar, informerar och roar, säger Emma Randecker, projektledare på SI. Vi vill lyfta fram Sverige som modernt och öppet, ett individualistiskt samhälle med ett mänskligt ansikte.
– Vi tror att poddmediets lättillgänglighet är som klippt och skuret för att berätta för en internationell publik vad Sverige och svenskhet faktiskt är, säger Alex Råberg, digital strateg på Nice One.
De tre första avsnitten lanseras på iTunes och Soundcloud den 27 januari. Därefter släpps ett avsnitt varje fredag fyra veckor framåt.
#1 Swedish parental leave – as gender egalitarian as it gets?
#2 Will Sweden be first to be run by robots?
#3 Swedes – the happiest or loneliest people in the world?
#4 The world's oldest free press. So what?
#5 Do Swedes actually do any work?
#6 Is the Swedish start-up scene as hot as they say?
#7 Midsummer and the Swedish sin
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum