Svenska institutetSvenska institutet

Sverige lanserar ShareWear – en lånekollektion för hållbart globalt mode

Dela

Varje år slängs stora mängder kläder per person. För att engagera omvärlden till ett mer hållbart mode lanserar nu Svenska institutet, VisitSweden och några av Sveriges främsta modeföretag en speciellt utvald klädkollektion som inte går att köpa.

Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.

Från och med idag kan människor i flera länder låna unika plagg och accessoarer från framstående modehus i Sverige via Instagram. Efter en vecka lämnas de vidare till någon annan. Initiativet kallas ShareWear, och VisitSweden och Svenska institutet hoppas att modeintresserade personer ska låna kläderna och samtidigt uppmärksamma Sveriges idé om en lösning för hållbart mode i sina nätverk.

– Svenskt mode ligger i framkant när det gäller hållbarhet och nytänkande. Därför tar Sverige initiativet att bjuda in alla som vill att bidra till en global lånekollektion för hållbart mode, säger Henrik Selin, chef för avdelningen för interkulturell dialog på Svenska institutet. 

Kollektionen lanseras idag, den 20 januari, och består initialt av plagg från de svenska modeföretagen Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d’Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred. Plaggens resa från användare till användare går att följa på sajten Sharewear.se. Samtidigt uppmuntrar initiativet fler människor att bidra genom att dela egna plagg med andra via sociala medier och hashtagen #sharewear.

ShareWear-kollektionen lanseras på Instagram klockan nio lokal tid i tolv länder. Den första personen som kommenterar bilden får låna plagget i en vecka. Därefter lägger låntagaren upp en selfie på sig och plagget på sitt Instagramkonto och via kommentarsfältet går det vidare till nästa person. På så sätt har en lång kedja av vidarelåning startats.

ShareWear-kollektionen kommer att finnas tillgänglig i ett digitalt showroom på Sharewear.se, där man kan följa var plaggen befinner sig via en världskarta. Initiativet till kampanjen kommer från Svenska institutet och VisitSweden i samarbete med modebranschorganisationerna ASFB och Swedish Fashion Council.


ShareWear – en del av Democreativity

Under våren 2014 genomfördes pilotprojektet Democreativity med syfte att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land internationellt genom att profilera en eller flera av landets kreativa branscher. Förra året genomfördes projektet tillsammans med dataspelsbranschen och fick ett enormt internationellt genomslag. Årets uppdrag är att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land utomlands genom samskapande kring mode och hållbarhet.

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige, Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se

Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

Bilder

Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/
Svenska institutet är en myndighet under Utrikesdepartementet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se VisitSweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 96 miljarder kronor i Sverige och cirka 160 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. VisitSweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 12 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2014.). www.visitsweden.com/partner

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Globalt forum om social dialog samlar aktörer från hela världen15.11.2017 12:59Pressmeddelande

Över hundra deltagare från 37 länder samlas på Runö utanför Stockholm för en 48-timmars kreativ workshop, den 20-21 november. Genom interaktivt samarbete ska deltagarna hitta lösningar på hur social dialog kan stärkas – och därmed bidra till hållbar utveckling. Detta sker på Swedish Institute Sustainability Forum, som anordnas av Svenska institutet och LO. Temat på workshopen är inspirerat av Global Deal och statsminister Stefan Löfven är huvudtalare på forumet.

Amerikaner mer positiva till Sverige under det senaste året30.10.2017 09:55Pressmeddelande

En ny studie från Svenska institutet visar att mer än var fjärde amerikan uppger att de har fått en mer positiv bild av Sverige det senaste året. Detta trots en ökning av missvisande och ibland direkt felaktig information om Sverige i nordamerikanska nyhetsmedier och sociala medier. Många associerar Sverige med frågor som innovation, hållbarhet, utbildning och respekt för mänskliga rättigheter.

Demokratisk arkitektur tema för svensk satsning i New York23.10.2017 14:56Pressmeddelande

Under arkitekturmånaden ”Archtober” i New York gör Sverige en veckolång satsning på temat demokratisk arkitektur. Programmet visar olika perspektiv och infallsvinklar från både Sverige och USA genom en serie seminarier och workshops, och en mötesplats i form av en utställning som visar över trettio svenska exempel på demokratisk arkitektur i praktiken. Dessutom kommer en stor muralmålning av malmöbaserade konstnären Ola Kalnins att under veckan växa fram på en husvägg i Brooklyn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum