Svenska institutetSvenska institutet

Sverige lanserar ShareWear – en lånekollektion för hållbart globalt mode

Dela

Varje år slängs stora mängder kläder per person. För att engagera omvärlden till ett mer hållbart mode lanserar nu Svenska institutet, VisitSweden och några av Sveriges främsta modeföretag en speciellt utvald klädkollektion som inte går att köpa.

Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.

Från och med idag kan människor i flera länder låna unika plagg och accessoarer från framstående modehus i Sverige via Instagram. Efter en vecka lämnas de vidare till någon annan. Initiativet kallas ShareWear, och VisitSweden och Svenska institutet hoppas att modeintresserade personer ska låna kläderna och samtidigt uppmärksamma Sveriges idé om en lösning för hållbart mode i sina nätverk.

– Svenskt mode ligger i framkant när det gäller hållbarhet och nytänkande. Därför tar Sverige initiativet att bjuda in alla som vill att bidra till en global lånekollektion för hållbart mode, säger Henrik Selin, chef för avdelningen för interkulturell dialog på Svenska institutet. 

Kollektionen lanseras idag, den 20 januari, och består initialt av plagg från de svenska modeföretagen Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d’Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred. Plaggens resa från användare till användare går att följa på sajten Sharewear.se. Samtidigt uppmuntrar initiativet fler människor att bidra genom att dela egna plagg med andra via sociala medier och hashtagen #sharewear.

ShareWear-kollektionen lanseras på Instagram klockan nio lokal tid i tolv länder. Den första personen som kommenterar bilden får låna plagget i en vecka. Därefter lägger låntagaren upp en selfie på sig och plagget på sitt Instagramkonto och via kommentarsfältet går det vidare till nästa person. På så sätt har en lång kedja av vidarelåning startats.

ShareWear-kollektionen kommer att finnas tillgänglig i ett digitalt showroom på Sharewear.se, där man kan följa var plaggen befinner sig via en världskarta. Initiativet till kampanjen kommer från Svenska institutet och VisitSweden i samarbete med modebranschorganisationerna ASFB och Swedish Fashion Council.


ShareWear – en del av Democreativity

Under våren 2014 genomfördes pilotprojektet Democreativity med syfte att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land internationellt genom att profilera en eller flera av landets kreativa branscher. Förra året genomfördes projektet tillsammans med dataspelsbranschen och fick ett enormt internationellt genomslag. Årets uppdrag är att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land utomlands genom samskapande kring mode och hållbarhet.

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige, Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se

Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

Bilder

Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/
Svenska institutet är en myndighet under Utrikesdepartementet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se VisitSweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 96 miljarder kronor i Sverige och cirka 160 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. VisitSweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 12 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2014.). www.visitsweden.com/partner

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Svenska institutet ger över 16 miljoner i projektstöd för att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet3.5.2018 13:57Pressmeddelande

En mediekampanj mot könsrelaterat våld, ett initiativ för att motverka desinformation mot barn och unga och ett program för att främja dokumentärfilmvisningar med fokus på mänskliga rättigheter. Det är några av de projekt som nu får stöd för sitt arbete med att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet. Totalt beviljar Svenska institutet, genom Creative Force, 16,5 miljoner kronor till 37 projekt i Ryssland, Turkiet, Östeuropa, Afrika samt Mellanöstern och Nordafrika.

Stockholm Forum on Gender Equality to bring together top names from more than 100 countries28.3.2018 14:47Pressmeddelande

Award-winning author Chimamanda Ngozi Adichie, Executive Director of UN Women Phumzile Mlambo-Ngcuka and human rights counsellor Colin Gonsalves are some of the 500 gender equality actors who will participate in the Stockholm Forum on Gender Equality on 15–17 April. The global forum is about strengthening women’s and girls’ rights, representation and access to resources.

Stockholm Forum on Gender Equality samlar toppnamn från över 100 länder28.3.2018 13:48Pressinbjudan

Den prisbelönta författaren Chimamanda Ngozi Adichie, UN Women-chefen Phumzile Mlambo-Ngcuka och människorättsjuristen Colin Gonsalves är några av de 500 jämställdhetsaktörer som deltar i den globala jämställdhetskonferensen Stockholm Forum on Gender Equality den 15-17 april. Konferensen handlar om att stärka kvinnors och flickors rättigheter, representation och tillgång till resurser.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum