Sverige mot Polen i Malmö och Kristianstad

I januari 2023 delar Sverige och Polen på arrangörskapet av herrarnas VM och som ett avstamp i det samarbetet möts lagen i dubbla landskamper i höst. Torsdagen den 4 november är det Malmö Arena som gäller, två dagar senare Kristianstad Arena.

Efter VM-silvret i Egypten i januari och femteplatsen i OS i Tokyo i somras är det i höst dags för det svenska herrlandslaget att ladda inför EM i Slovakien och Ungern i januari. Två landskamper kommer att spelas innan EM-truppen ska presenteras och båda spelas mot Polen i Skåne.

Torsdagen den 4 november 19.00 gör länderna upp i Malmö Arena och lördagen den 6 november möts de igen i Kristianstad Arena (16.00).

Sverige och Polen arrangerar VM 2023 tillsammans och därmed är direktkvalificerade för det mästerskapet. Gruppspelet avgörs då i bland annat just Malmö Arena och Kristianstad Arena. Övriga gruppspelsarenor i Sverige är Husqvarna Garden i Jönköping och Scandinavium i Göteborg. De två grupperna på svensk mark i huvudrundan spelas sedan i Malmö och Göteborg medan finalhelgen avgörs på Tele2 Arena i Stockholm, precis som under EM 2020.

– Att vi har valt att spela i just Malmö Arena och Kristianstad Arena är, förutom den geografiska närheten till Polen, att testa såväl arenorna och organisationen inför VM-festen 2023. Förhoppningen är att vi redan nu i höst ska kunna spela inför stor publik, men vi följer utvecklingen i samhället och anpassar oss efter de restriktioner och rekommendationer som våra myndigheter har. Därför kommer vi att återkomma i biljettfrågan så snart vi har mer information, säger Tobias Frejfors, projektledare för Svenska Handbollslandslaget AB.

Matcherna i Malmö och Kristianstad blir de 67:e och 68:e mot Polen genom tiderna för herrlandslaget. Lagen har vunnit 29 gånger vardera där Sverige stått som segrare i de två senaste mötena (2017 och 2020) efter att dessförinnan förlorat sex gånger i rad (2013–2016).

– Polen är ett landslag som har genomgått en generationsväxling de senaste åren och har många nya, unga spelare som fått dem att drömma om nya framgångar. De pressade bland annat Spanien och tog poäng mot Tyskland i VM i januari och blir en bra motståndare för oss i våra förberedelser inför vinterns EM, säger den svenska förbundskaptenen Glenn Solberg.

Den svenska truppen till landskamperna mot Polen presenteras tisdagen den 12 oktober.

– Herrarna har spelat såväl VM, EM som OS-kval i Malmö Arena tidigare och vi ser fram emot att få hit dem igen. Förhoppningen är att vi ska kunna bjuda på handbollsfester både nu i november och i januari 2023 när de bästa länderna i världen ska göra upp här, säger Karin Mårtensson, vd för Malmö Arena.

– Det perfekt tajming med en landskamp i Kristianstad Arena i november, som också är en viktig del i våra förberedelser att inför VM 2023 som kommer att spelas där. Extra spännande är det förstås också att se det svenska VM-silverlaget spela i arenan, säger Anders Olsson, evenemangsstrateg i Kristianstad..

Information om biljetter till matcherna kommer under hösten

HERRLANDSKAMPER UNDER HÖSTEN

Torsdag 4 november, 19.00: Sverige–Polen (Malmö Arena)