Sverige mot Turkiet i Globen

Den 24 februari kommer en unik idrottshändelse att äga rum. Då kommer nämligen Turkiet, som tvingade fram förlängning mot USA i VM, att komma till Stockholm för att möta Sverige i EM-kval. Matchens dignitet gör att den kommer att spelas i Ericsson Globe.

Herrlandslaget inleder EM-kvalet i februari och har Turkiet, Kroatien och Nederländerna i sin grupp. De tre bästa går vidare till EuroBasket 2021 som spelas i Tyskland, Georgien, Tjeckien och Italien.

Det nya tävlingssystemet FIBA infört innebär att EM- och VM-kvalmatcherna spelas under säsong, inte i augusti som tidigare år. Det gör att basketen äntligen får samma möjlighet som andra lagidrotter. Sedan systemet införts har vi sett stora publikfester och basket på världsnivå mot nationer som Bosnien-Hercegovina, Ryssland, Kroatien, Lettland och Turkiet.

Herrlandslaget vann ifjol förkvalet och spelar nu det stora EM-kvalet mot Turkiet, Kroatien och Nederländerna. Och intresset är stort.
– Vi har redan många som hört av sig och undrar var vi ska spela matcherna. Svenska, turkiska och kroatiska fans främst, säger Johannes Wohlert, kommunikationsansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

Det stora antalet motståndarfans grundar sig i att basket är världens näst största sport och genererar ett enormt intresse varje dag i USA, Europa, Asien och Afrika. I Sverige har den legat bakom andra lagidrotter, en orsak är såklart att Sverige har haft svårt att hävda sig i den konkurrens som råder. Men Sverige är på väg att knappa in, aldrig någonsin har nämligen fler svenskar varit utlandsproffs.

Sverige spelade mot just Turkiet för två år sedan i VM-kvalet och lyckades då vinna en fantastisk tillställning med 59-58 inför 8 045 personer i Hovet. Nu kommer Turkiet tillbaka och kommer garanterat att vilja ta revansch. För Sverige finns en större möjlighet än tidigare år att stjärntrion Jonas Jerebko, Jeffery Taylor och Marcus Eriksson deltar. Alla tre spelar i Euroleague som inte har match denna dag. Det är dock ännu oklart om deras klubbar kommer att släppa spelarna, men förhoppningen finns där.

Sverige övriga hemmamatcher i gruppen spelas på Hovet, den 29 november 2020 mot Kroatien och den 22 februari 2021 mot Nederländerna.

Matchen mot Turkiet blir den första matchen någonsin ett svenskt basketlandslag spelar i Ericsson Globe. Biljetterna släpps den 9 december.

Spelschema EM-kval Grupp D (herrar)

Fre 21 feb 2020 Kroatien För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Mån 24 feb 2020 - Globen - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. - Turkiet För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Tor 26 nov 2020 Nederländerna För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Sön 29 nov 2020 - Hovet - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. -Kroatien För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Fre 19 feb 2021 Turkiet För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Mån 22 feb 2021 - Hovet - Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp. - Nederländerna För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Besöksadress Trålgränd 2