FN:s World Food Programme (WFP)FN:s World Food Programme (WFP)

Sverige och FN:s livsmedelsprogram undertecknar historiskt avtal som ger hopp till miljontals människor i bortglömda kriser

STOCKHOLM - Sveriges regering och Förenta nationernas livsmedelsprogram (WFP) undertecknade i dag ett strategiskt partnerskapsavtal där Sverige gör ett historiskt åtagande om 370 miljoner amerikanska dollar i flexibel finansiering till WFP under de kommande fyra åren (2018-2021). Det är det största bidrag som en givare någonsin har åtagit sig inom ramen för ett strategiskt partnerskapsavtal med WFP.

Foto: WFP/Saikat Mojumder

”Sveriges extremt generösa bidrag ger WFP ett av de största beloppen av flexibel och tillförlitlig finansiering som ett land någonsin har gett oss. Det ger oss möjlighet att rädda liv var som helst och när som helst”, sade WFP:s verkställande direktör David Beasley. ”Sveriges befolkning och Sveriges regering hjälper oss att ge hopp till miljontals människor, inbegripet de mest utsatta grupperna som befinner sig mitt i några av världens svåraste kriser. Sverige är världsledande när det gäller att rädda och förändra liv.”

Sveriges bidrag kommer i en tid när behoven är större än någonsin. Världen står inför den värsta humanitära situationen sedan andra världskrigets slut, och utbredd hungersnöd råder på många ställen i världen. För första gången på ett decennium ökar hungerns utbredning i världen. Majoriteten av de människor som går hungriga i dag lever i konfliktdrabbade länder, och tio av de tretton största hungerkriserna är i huvudsak orsakade av konflikter.

’’Sverige har länge varit en av WFP:s givare, eftersom livsmedelsbistånd är ett av de viktigaste sätten att bekämpa svält och rädda liv i akuta nödsituationer. En del av vårt partnerskap med WFP utgörs av ett nära samarbete som syftar till att utveckla hållbara strategier för att bevara försörjningsmöjligheter genom främjande av nya metoder och program’’, säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete, klimat, och vice statsminister.

I nästan ett decennium har Sverige varit den största givaren av flexibel – eller icke öronmärkt – finansiering till WFP. Sveriges ledande roll när det gäller flexibel finansiering är utmärkande i en tid när mer än 90 procent av regeringars bidrag till WFP är öronmärkta för specifika insatser eller aktiviteter. Utöver sitt konsekventa stöd är Sverige en av WFP:s främsta förespråkare av minskad öronmärkning bland givare. I en överenskommelse kallad Grand Bargain, som ingicks vid världstoppmötet om humanitära frågor 2016, åtog sig Sverige och andra stora givare att gradvis minska öronmärkningen, i syfte att nå det globala målet att 30 procent av den humanitära finansieringen ska vara belagt med mindre restriktioner till 2020.

’’Sveriges regering är ett föredöme i humanitära frågor och en global ledare när det gäller att öka den flexibla humanitära finansieringen till de mest akuta humanitära behoven. Flexibel finansiering är avgörande för att snabbt kunna starta upp insatser och ge stöd vid bortglömda kriser. Detta har varit fallet i ett flertal situationer, exempelvis i Syrien, i Demokratiska republiken Kongo och vid den kris som drabbat rohingyerna’’, säger Isabella Lövin.

Anders MaxsonPressekreterare hos minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice statsminister Isabella Lövin

072 453 2054anders.maxson@gov.se

Foto: WFP/Griff Tapper

FN:s World Food Programme (WFP)

WFP är världens största humanitära organisation som bekämpar hunger världen över, tillhandahåller livsmedelsbistånd i nödsituationer och samarbetar med lokalsamhällen för förbättrad nutrition och stärkt motståndskraft. Varje år hjälper WFP cirka 80 miljoner människor i omkring 80 länder.

Följ WFP på Twitter: @WFP_SE @WFP_Media @WFPGovts

Följ FN:s World Food Programme (WFP)

Senaste pressmeddelandena från FN:s World Food Programme (WFP)

Sverige står medvärd till konferens i Genève för att mobilisera resurser till Jemen – världens värsta humanitära katastrof25.2.2019 15:33:26 CETPressmeddelande

KÖPENHAMN– FN:s World Food Programme och andra medlemmar av det humanitära samfundet kommer delta i givarkonferensen i Genève imorgon, tisdagen den 26:e februari, för att mobilisera resurser till katastrofen i Jemen. 20 miljoner människor, vilket motsvarar 70 procent av befolkningen, har en otrygg livsmedelsförsörjning som är så pass allvarlig att de inte vet varifrån de ska få tag på nästa måltid.

Flexibelt kärnstöd möjliggjorde WFP:s arbete under 2018 med att nå världens mest utsatta människor15.1.2019 14:41:18 CETPressmeddelande

KÖPENHAMN – FN:s World Food Programme (WFP) tog emot 440 miljoner amerikanska dollar (cirka 3,9 miljarder svenska kronor) i flexibelt kärnstöd under 2018, det motsvarar en tioprocentig ökning jämfört med 2017. Flexibelt kärnstöd ger WFP möjligheten att använda finansieringen där behoven är som störst och flexibiliteten till att agera i oförutsedda katastrofer, samt att upprätthålla den livsnödvändiga assistansen i bortglömda och utdragna kriser.