Sverige på en fjärdeplats i VM i Boogie Woogie

Bianca Locatelli och Nils Andrén lyckades dansa sig till en fjärdeplats i världsmästerskapet i Ukraina i helgen.

Värdlandet Ukraina bjöd på en fantastisk tävlingsupplevelse för både tävlande och publik. Guldmedaljen gick till det finska paret Masi Saurén och Anna Tyutyunyuk.

Nils och Bianca har tidigare vunnit flera svenska tävlingar i Boogie Woogie och Lindy Hop, däribland SM. Internationellt har de vunnit International Lindy Hop Championship, Camp Hollywood, European Swing Dance Championship och flera tävlingar inom Boogie Woogie.

Svenska Danssportförbundet är stolta över att ha dem i landslaget i Boogie Woogie och Lindy Hop och ser fram emot nästa tävlingstillfälle.

Svenska Danssportförbundet är ett specialidrottsförbund och medlem i Riksidrottsförbundet, Förbundet utvecklar och organiserar danssporten i Sverige. Danssport består av träning och lek, tävling och uppvisning. Team Sweden är förbundets elit-och landslagssatsning som består av 4 olika landslag –
Disco & Hip Hop, Breaking, Bugg & Rock´n´Roll samt Standard, Latin & Tiodans. Förbundet är medlem i Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) samt de internationella danssportorganisationerna WDSF, WRRC, WADF och WSDC. Dessa medlemskap har ingåtts för för att dansen ska utvecklas i samklang med omvärlden och ge möjlighet till att utövas som idrott.

Svenska Danssportförbundets streamingtjänst DansTV, sänder samtliga Grand Prix- tävlingar och SM på danstv.se.

DansTV
Danssport