Educations Media GroupEducations Media Group

Sverige skriker efter distansutbildningar

Framtiden är här nu – åtminstone för utbildningsbranschen. På bara ett par veckor har den traditionellt analoga undervisningen blivit digital. Tiden som utbildningsjättarna länge pratat om är kommen – den verkliga övergången till digitaliseringen och Sveriges behov av onlineutbildning.

På grund av den pågående situationen med covid-19 har majoriteten av Sveriges gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar börjat undervisa digitalt. Situationen till trots pekar intresset för utbildning och i synnerhet distansundervisning spikrakt upp.

– Vi har sett en total ökning med hela 24 % de senaste veckorna, människors behov av att lära sig nya saker och utbilda sig har inte besegrats av coronakrisen, säger Madeleine Lindahl, Kommunikationsdirektör på EMG Sverige som bland annat driver siterna studentum.se, utbildning.se och gymnasium.se.

EMG Sverige har under de senaste åren sett en positiv trend där online- och distansutbildningar har blandats med traditionell klassrumsundervisning, så kallad Blended Learning. Digitaliseringen har varit en naturlig transformation för de flesta branscher, medan utbildningsbranschen har legat aningen efter. Den pågående pandemin har dock fått utbildningsföretag att snabbt bli handlingskraftiga och tänka om. De flesta privata utbildningsföretag har anpassat sina utbildningar till distans- och onlineutbildningar.

– Det är imponerande att se hur bra omställningen har gått för flera av våra kunder. Att kunna erbjuda både analog och digital utbildning gör dem mer konkurrenskraftiga. Vi har jobbat hårt för att skapa de bästa förutsättningarna när det kommer till att hjälpa dem med sin digitala resa och marknadsföring hos oss, säger Madeleine Lindahl.

Från och med mitten av mars fram till dagens datum har sökningar på distansutbildningar på siten utbildning.se ökat med hela 99 % i jämförelse med samma tidsperiod förra året. För siten kurser.se är siffran 52 % och studentum.se 21 %.

Educations Media Group
Karlavägen 104

08 509 106 00https://www.educationsmediagroup.com/

Educations Media Group är idag marknadsledare i att marknadsföra utbildningar och driver världens största söktjänster för utbildning och kompetensutveckling. EMG arbetar tillsammans med 4,000 utbildningsanordnare i 40 länder och hjälper 3 miljoner studenter hitta rätt utbildning bland 250,000 utbildningar varje månad. I EMG Sverige ingår siterna studentum.se, utbildning.se, AllaStudier.se, aktivitet.se, kurser.se, gymnasium.se och gymnasiesärskola.se.

Följ Educations Media Group

Senaste pressmeddelandena från Educations Media Group