Sverige spelar VM i amerikansk fotboll för damer

Efter EM-silvret 2019 spelar Sverige i sommar VM i amerikansk fotboll för damer. I turneringen, som spelas i Finland, ställs Sverige bland annat mot de regerande Europamästarna Finland och de regerande världsmästarna USA.
Sverige möter Finland i EM 2019.

Det internationella amerikanska fotbollsförbundet IFAF, International Federation of American Football, har nu meddelat vilka sju länder som gör Sverige sällskap när VM i amerikansk fotboll för damer som spelas i finska Vantaa från den 28 juli till den 8 augusti i sommar.

Förutom Sverige och de regerande Europamästarna Finland och de regerande världsmästarna USA deltar också Kanada och Mexiko, som tog silver respektive brons i den senaste VM-turnering som spelades 2017, samt Storbritannien, Tyskland och Australien.

Sveriges senaste landskamp i amerikansk fotboll för damer var Finnkampen 2019, en match som Sverige vann med 28-14. Vinsten var historiskt då det var första gången någonsin som ett svenskt damlandslag i amerikansk fotboll besegrade Finland efter 13 raka förluster.

2019 tog Sverige också ett bragdartat silver när EM spelades i brittiska Leeds. I EM-turneringen besegrade Sverige hemmanationen Storbritannien med 9–6 och Österrike med 48–6 och tog silvret bakom guldmedaljörerna Finland.

Sverige möter Finland i EM 2019.

Premiär för Superserien 2024 – Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar5.4.2024 11:25:36 CEST | Pressmeddelande

Efter en höst och vinter där intresset för NFL, den amerikanska proffsligan i amerikansk fotboll, varit rekordstort sparkar Superserien, Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar, av nu till helgen. I årets serie deltar åtta lag där de regerande svenska mästarna Stockholm Mean Machines utmanas av AIK, Carlstad Crusaders, Kristianstad Predators, Limhamn Griffins, Tyresö Royal Crowns och Örebro Black Knights liksom av de regerande norska mästarna Oslo Vikings.