Sverige tar återigen rollen som bromskloss i EU – säger nej till viktiga förslag som kan minska natur- och klimatkrisen

Idag sa riksdagen nej till EU:s förslag om att restaurera naturområden och minska användandet av kemiska bekämpningsmedel. Naturskyddsföreningen menar att resonemangen från S, C, M, KD och SD gör det svårare för hela EU att arbeta för att lösa natur- och klimatkrisen.

- Efter en valrörelse där klimat- och miljöpolitiken fick litet utrymme tog det inte mer än tio dagar innan riksdagen hann fatta beslut som försvårar EU:s arbete med viktiga miljöfrågor. Det är otroligt allvarligt att S, C, M, KD och SD motarbetar skarpa förslag som har potential att göra hela unionen mer klimat- och naturvänlig, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen, tillsammans med WWF, har tidigare uppmanat riksdagspartierna att stödja EU:s förslag till restaurering av naturområden och hållbar användning av kemiska bekämpningsmedel. Den 18 augusti röstade en majoritet i miljö- och jordbruksutskottet ned förslaget med argumentet att det strider mot subsidiaritetsprincipen. Det innebär att man inte anser att EU har rätt att presentera sådana här förslag i områden där det råder delad befogenhet mellan EU och medlemsländerna.

Nu har riksdagen gått på miljö- och jordbruksutskottets linje. S, C, M, KD och SD skapade en majoritet och sa nej till båda förslagen, medan L endast sa nej till förslaget om kemiska bekämpningsmedel. Det betyder att MP och V var de enda partierna som sa ja till båda förslagen.

Om en tredjedel av medlemsländerna röstar ned förslagen likt Sverige måste EU-kommissionen ompröva, ändra eller dra tillbaka sina förslag. Hur övriga medlemsländer ställer sig till frågan är inte klart än.

- Om förslagen blockeras riskerar konsekvenserna att bli att ekosystemen försvagas ytterligare, att utsläppen ökar och att farliga kemiska bekämpningsmedel fortsätter spridas i naturen. Det här försvårar även läget för Sverige inför att vi tar över ordförandeskapet i EU vid årsskiftet. För att kunna ligga i framkant och uppmana till kompromisser mellan medlemsländerna under den viktiga perioden, kan inte Sverige sätta sig på tvären och agera bromskloss i sådana här stora och viktiga frågor. Det är inte att visa ledarskap, säger Karin Lexén.

De nya förslagen är tänkta att komplettera och ersätta nuvarande lagstiftning som mestadels bygger på frivilliga åtgärder. Exempelvis föreslog EU-kommissionen att 20 procent av EU:s land och hav ska restaureras till år 2030.

De frivilliga åtgärderna har hittills inte gett någon effekt när det kommer till att stoppa förlusten av biologisk mångfald i EU.

Mer information

Här kan du läsa Naturskyddsföreningens och WWF:s öppna brev till landsbygdsministern, klimat- och miljöministern och berörda svenska Europaparlamentariker.

Här kan du läsa Naturskyddsföreningens och WWF:s öppna brev till svenska EU-kommisionären Ylva Johansson.

Pressinbjudan till webbinarium: Lansering av boken ”Tusen och 1 art” med Martin Emtenäs30.9.2022 10:17:57 CEST | Pressmeddelande

Hur gick det till när människan började radera djurens - och våra egna - livsmiljöer så att tusentals djurarters överlevnad står på spel? Kommer uttern att överleva människans framfart? När slutar vi höra igelkottarna smaska och tugga under vår altan? Den 4 oktober lanseras boken ”Tusen och 1 art” med författaren och journalisten Martin Emtenäs. Välkommen till ett webbinarium samma dag där författaren och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén samtalar om boken och naturkrisen.

Dags för Miljövänliga veckan: Här anordnas lokala aktiviteter29.9.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I över 30 års tid har Naturskyddsföreningen anordnat Miljövänliga veckan med olika teman om hur privatpersoner kan handla mer miljövänligt. I år uppmärksammas betydelsen av ekologisk frukost, där syftet är att öka både affärernas utbud och konsumenternas efterfrågan. Flera av Naturskyddsföreningens lokala kretsar ordnar aktiviteter, såsom att genomföra butiksundersökningar och bjuda på ekofrukost. Kampanjen har även stor global spridning.