Sverige till semifinal vid Junior-VM i curling

Internationell debut på hemmaplan i Jönköping och efter en rysare kan de svenska juniortjejerna starta uppladdningen mot semifinal i morgon lördag kl 19:00.

– Det känns så bra. Vi gjorde våra två bästa matcher idag och dom tar vi med oss in i semifinalen. Nu ska vi njuta av den här stunden och sedan börja ladda för semifinalen i morgon, säger skip Moa Dryburgh.

Avslutningen av grundserien blev en rysare med mängder av olika scenarier. Sverige var tvungna att vinna mot Sydkorea och det fixade tjejerna med stabila 10-5.

Steg två var att Schweiz skulle vinna mot Lettland och så blev det. Till slut hängde allt på matchen mellan Japan och Kanada där seger för Japan skulle säkra en svensk semifinalplats.

Den stora svenska publiken på plats höll andan och spänningen fortsatte hela vägen till skiljeomgång. När Japan till slut säkrade vinsten med en utslagning kunde de svenska tjejerna fira.

Nu väntar semifinal mot Norge för Moa Dryburgh, Thea Orefjord, Moa Tjärnlund, Moa Nilsson, Linda Stenlund och coach Margaretha Dryburgh.

Alla semifinaler spelas lördagen den 21 maj. Herrarnas semifinaler börjar klockan 14.00 och följs av damernas semifinaler klockan 19.00.

Herrarnas medaljmatcher spelas söndagen den 22 maj kl. 09.00. Damerna spelar om medaljerna kl. 14.00 samma dag.

World Curling TV kommer att sända ett antal matcher exklusivt på Curling Channel.

Länk till sändningar från Junior-VM 2022 https://the.recast.app/user/5pYk0?referrer=5pYk0

Liveresultat damer Junior-VM 2022: https://curlit.com/WJCC/aspnet/current.aspx?EventID=2

Liveresultat herrar Junior-VM: 2022: https://curlit.com/WJCC/aspnet/current.aspx?EventID=1

VM-tabell damer Junior-VM: https://curlit.com/WJCC/aspnet/standings.aspx?EventID=2