Sverige tog nytt EM-silver i amerikansk fotboll

För tre år sedan spelade Sverige final i junior-EM i amerikansk fotboll och förlorade då stort mot Österrike. Söndagen den 10 juli ställdes man återigen mot Österrike i en EM-final och denna gång skildes endast tre poäng mellan lagen. Sverige föll förvisso i finalen av junior-EM i amerikansk fotboll, som spelades i Wien, med 10–13 (0-7) men föll med flaggan i topp och särskilt det svenska försvarsspelet imponerande mot de österrikiska hemmafavoriterna.
Sverige under junior-EM i amerikansk fotboll i Österrike 2022. Foto: Peter Nilsson

Max Lambert från Täby Flyers och Rasmus Frick från Limhamn Griffins gjorde de svenska poängen i finalförlusten, medan Ceasar Winsnes ledde det svenska försvaret med sju tacklingar.

Danmark slutade på tredjeplats i EM-turneringen medan Frankrike kom på fjärde plats.

Premiär för Superserien 2024 – Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar5.4.2024 11:25:36 CEST | Pressmeddelande

Efter en höst och vinter där intresset för NFL, den amerikanska proffsligan i amerikansk fotboll, varit rekordstort sparkar Superserien, Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar, av nu till helgen. I årets serie deltar åtta lag där de regerande svenska mästarna Stockholm Mean Machines utmanas av AIK, Carlstad Crusaders, Kristianstad Predators, Limhamn Griffins, Tyresö Royal Crowns och Örebro Black Knights liksom av de regerande norska mästarna Oslo Vikings.