Sverige tog nytt EM-silver i amerikansk fotboll

För tre år sedan spelade Sverige final i junior-EM i amerikansk fotboll och förlorade då stort mot Österrike. Söndagen den 10 juli ställdes man återigen mot Österrike i en EM-final och denna gång skildes endast tre poäng mellan lagen. Sverige föll förvisso i finalen av junior-EM i amerikansk fotboll, som spelades i Wien, med 10–13 (0-7) men föll med flaggan i topp och särskilt det svenska försvarsspelet imponerande mot de österrikiska hemmafavoriterna.

Sverige under junior-EM i amerikansk fotboll i Österrike 2022. Foto: Peter Nilsson

Max Lambert från Täby Flyers och Rasmus Frick från Limhamn Griffins gjorde de svenska poängen i finalförlusten, medan Ceasar Winsnes ledde det svenska försvaret med sju tacklingar.

Danmark slutade på tredjeplats i EM-turneringen medan Frankrike kom på fjärde plats.