Sverige tvåa i sprintstafetten – etta i totalen

Det svenska andralaget blev något överraskande bäst av de blågula när Sverige säkrade segern i stafettvärldscupen. "Jag är jättestolt över både Sverige 2 och hela teamet", säger Sara Hagström.
Sara Hagström, fri bild.

Det blev ingen större dramatik i den stafettvärldscup som Sverige i praktiken redan hade vunnit. Schweiz var det enda landslaget som hade möjlighet att smita förbi i totalen, men deras chanser var mikroskopiska; dels krävdes schweizisk seger, dels att samtliga fyra svenska lag diskvalificerades.

Så blev givetvis inte fallet. Däremot bjöds det på en liten överraskning när Sverige säkrade totalsegern. Detta då det var Sveriges andralag bestående av Alva Olsson, Max Peter Bejmer, Martin Regborn och Sara Hagström som med sin andraplats blev bäst av de blågula.

– Det är helt underbart. Det är så kul att vara en del av den här truppen där det är så många som inspirerar och att vi är många som hjälps åt att ta de här placeringarna. Väldigt kul att det var ett andralag som fick fightas i toppen hela vägen in. Jag är jättestolt över både Sverige 2 och hela teamet. Det känns som att vi kommit varandra nära under den här Kinaresan, säger Sara Hagström som sprang den sista sträckan.

Länge kontrollerades loppet av Sveriges profilstarka förstalag med Tove Alexandersson, Emil Svensk, Gustav Bergman och Karolin Ohlsson. Spurtmästaren Ohlsson, som i somras säkrade damlagets VM-guld i skogsstafetten, gick ut på sistasträckan med en knapp ledning men sprang förbi en kontroll ute på banan. När hon insåg sitt misstag och fick vända om blev det för tufft att ta ikapp det hon tappat. Dock lyckades alla svenska lag vara med och färga det lopp som ägde rum i en kinesisk temapark.

– Det var en laginsats på alla plan. Laget jag sprang med gjorde en grym insats, men det gjorde de övriga svenskarna också. På min sträcka var nog alla svenska killar inom tio sekunder. Det är så bra nivå, säger Max Peter Bejmer.

Hur var det att springa i den här miljön?

– Skitcoolt. Det är inte så många som är förberedda på det här, vilket gör det väldigt kul. Man får hålla stenkoll på kartan och försöka ligga i framkant så att man har chans att vara beredd på allt som kommer.

En andraplats idag, men sett över hela säsongen blir Sverige etta. Hur sammanfattar du det svenska stafettåret?

– Det här var första gången jag var med i det svenska lag som lyckades bäst. Skitkul att få bidra. I övrigt har Sverige sprungit så sjukt bra i stafetterna. Jag kan se kopplingar till min klubb, IFK Göteborg. Man höjer sig när det är stafett eftersom det är kul att springa tillsammans. Jag ser samma mönster i Sverige.

Loppet vanns av Schweiz.

I morgon är det vilodag innan årets världscup avslutas med individuell sprint. Om Tove Alexandersson vinner det loppet blir hon historisk som den första orienteraren att gå obesegrad genom en hel världscup.

För mer info - kontakta förbundskapten Håkan Carlsson på 073-692 27 31

Resultat, sprintstafett, världscupen, Kina
1) Schweiz 1 (Simona Aebersold, Matthias Kyburz, Joey Hadorn, Elena Roos) 55.14, 2) Sverige 2 (Alva Olsson, Max Peter Bejmer, Martin Regborn, Sara Hagström) +0.37, 3) Norge 1 (Victoria Hæstad Bjørnstad, Gaute Hallan Steiwer, Kasper Fosser, Andrine Benjaminsen) +0.45.

Sara Hagström, fri bild.
Sveriges andralag (Alva Olsson, Martin Regborn, Max Peter Bejmer, Sara Hagström), fri bild.