Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Sverige utan chans mot Serbien

Sverige kom in med högt självförtroende och drömmar om medaljer efter en fin insats i åttondelsfinalen mot Lettland. I kvartsfinalen visade Serbien direkt att de var flera klasser bättre denna kväll och nu måste Sverige snabbt ställa om för en placeringsmatch på lördag.

Foto: FIBA

Serbien gjorde mot Sverige vad Sverige gjorde mot Lettland.  Halvvägs genom andra perioden sätter Serbien tre raka trepoängare och korkar upp en 18-poängsledning, vilket skulle visa sig bara vara början på en väldigt lång kväll för Sverige. I halvtid leder hemmalaget med 22 poäng, när Sverige har 21 poäng och 16 turnovers.

– Serbien var väldigt aggressiva direkt från start och jag kände att vi aldrig riktigt kunde komma in i vårt anfall och inte utföra vår gameplan. Deras aggressivitet var den stora skillnaden, säger Regan Magarity.

Det som hände på plan var det värsta av alla tänkbara scenarion: Serbien styrde matchen helt och hållet genom att direkt sätta press på Sverige över hela plan, skicka smarta dubblingar och reta fram turnovers, som varit Sveriges stora akilleshäl under denna turnering. Sverige fick inte ens chans att komma till avslut.

– Serbien är ett väldigt bra offensivt lag men idag visar de att de också är bra i försvaret, med tuffhet och de spelar väldigt smart, säger svenske förbundskaptenen François Gomez.

Ana Dabovic var speciell när hon satte 19 poäng på under 22 minuters speltid och bara 12 skottförsök. Men Serbien visade också upp sin fenomenala mångsidighet när hela åtta spelare satte minst en trepoängare. Totalt blev det 14 treor på 26 försök för Serbiskorna – 54 procent!

Ljusglimtarna i det svenska landslaget var få, men Regan Magarity fortsatte att imponera i sitt första mästerskap när hon noterade 11 poäng, 5 returer, 2 steals och 2 blockar.

Imorgon måste Sverige vakna upp till en ny dag, se solen gå upp på nytt och förbereda sig inför en match mot Ryssland på lördag. Jakten på medaljer må vara över men en vinst på lördag innebär att Sverige blir ett av sex lag från EuroBasket 2019 som kniper en plats i kvalturneringen, som kan ge en biljett till OS i Tokyo 2020.

EuroBasket 2019, Kvartsfinal
Serbien-Sverige, 87-49 (21-12, 22-9, 21-12, 23-16)
Poäng, Sverige: Frida Eldebrink 12, Regan Magarity 11, Amanda Zahui 9, Kalis Loyd 7, Klara Lundquist 5, Binta Drammeh 3, Ellen Nyström 2.
Statistik: >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.