Sverige vann kvalgruppen - går vidare

Sverige förlorade borta mot Vitryssland med 73-60 men det räckte för att vinna kvalgruppen och gå vidare till EM-kvalet. Vitryssland förde matchen från start och satsade allt för att vinna med de 28 poäng som krävdes. Därtill var Sverige dock för bra. - Vi hade som mål att vinna gruppen och gå vidare, vilket vi gjorde, säger en glad Hugo Lopez efter matchen.
Johan Löfberg var bäste poängplockare mot Vitryssland med 16 poäng.

Innan matchen ville förbundskapten Hugo Lopez absolut inte höra talas om den "kudde" på 27 poäng som Sverige hade jobbat in i de tidigare matcherna mot Danmark och Vitryssland. Men visst kröp sig denna insikt in hos svenskarna som spelade ett lugnt och behärskat spel.

- Vitryssland kom in i matchen med mer energi men vi gick inte bort oss, det är ingen sprint, det är ett maraton och vi hade givit oss själva en riktigt bra start med den stora vinsten hemma, säger Lopez.

Sverige lyckades i första halvlek med att dra ner tempot med långa anfall. Johan Löfberg var spjutspetsen framåt med sitt skytte. Försvarsmässigt jobbade Lopez mannar med att vara på rätt sida av bollen och inte låta vitryssarna springa in enkla poäng. Det lyckades och Vitryssland fick kämpa för det mesta, även returerna.

Just returtagningen har varit den svenska akilleshälen de senaste åren och även i denna match förlorade man den. Det var dock på en bättre nivå än mot Danmark, som skoningslöst attackerade de svenska plankorna med minst två man, och en viss kontroll hölls ändå.

I halvtid ledde Vitryssland med 36-30 och Sverige hade kontroll på läget. I den tredje perioden tappade dock Sverige skärpan, missade straffkast och Vitryssland kunde rycka ifrån till 52-37. I detta läge fanns risken att nervositet skulle krypa sig in i det svenska laget. Två straffkast och en trepoängare av Alvikprodukterna Ludde Håkanson och Michael Lindquist stoppade dock blödningen.

Även i den fjärde perioden fanns tendenser till en vitrysk offensiv men allt eftersom klockan tickade ner blev det lugnare och lugnare. Till slut vann Vitryssland med 73-60 och Sverige var därmed klara gruppsegrare.

Vitryssland-Sverige 73-60 (23-17, 13-13, 23-17,14-13)

Statistik Sverige:

Fullständig statistik

Bilder från matchen att använda

Namn Poäng Returer Assists
Johan Löfberg 16 4 3
Erik Rush 7 3 0
Ludvig Håkanson 7 2 2
Viktor Gaddefors 6 6 0
Thomas Massamba 5 3 7
Alexander Lindqvist 5 1 0
Carl Engström 4 2 0
Nicholas Spires 4 6 1
Charles Barton 3 0 2
Michael Lindquist 3 1 1
Elijah Clarance 0 0 0

EM-kvalet

EM-kvalet spelas i fyra landslagsfönster i en grupp med fyra lag, de tre bästa lagen i gruppen går vidare till Eurobasket 2021.

Kvalgruppen lottas i slutet av augusti när de sista lagen från återkvalet blir klara.

De fyra fönstren för EM-kvalet är:

25 november - 3 december 2019

17 februari - 25 februari 2020

23 november - 1 december 2020

15 februari - 23 februari 2021

Johan Löfberg var bäste poängplockare mot Vitryssland med 16 poäng.

Besöksadress Trålgränd 2