Sverige vinner World Cup

Sverige vinner World Cup i bowling. I damernas lagfinal besegrar de Tyskland med 3-1. – Det känns helt fantastiskt, säger Cajsa Wegner.

Sverige vinner lagklassen i World Cup. Laget består av Cajsa Wegner, Anna Andersson, Jenny Wegner och Josefin Hermansson.

Sverige avslutar mästerskapet vid Sunshine Coast i Australien på bästa sätt och vinner lagklassen i World Cup. Finalen spelades i bäst av fem serier. Sverige fick en fin start och vann de två första serierna. I den tredje kom Tyskland tillbaka och utjämnade till 2-1. I den fjärde serien var dock Sverige starkast. De slog sex strikar i rad och Josefin Hermansson kunde avgöra matchen i sista rutan.
– Det var ganska skakigt inför sista slaget och jag tänkte bara på att pricka banan. Det gick vägen och det var en riktigt häftig känsla efteråt. Segern betyder väldigt mycket och det visar att vi hör hemma bland de bästa, säger Josefin Hermansson.

Cajsa Wegner menar att de spelade säkert i finalen vilket gav resultat.
– I semifinalen var det högre siffror och i finalen räckte det mest att täcka våra rutor. Det lyckades vi med och vi kommunicerade väldigt bra i laget. Det är mycket jobb och slit som ligger bakom det här guldet så det känns riktigt bra.

Förbundskapten Robert Andersson om segern:
– Det känns fantastiskt bra att få avsluta mästerskapet med ett guld. Matchbilden blev som vi trodde och vi har bra koll på banorna. Vi fortsätter på samma spår som tidigare och jobbar väldigt bra tillsammans.

Jenny Wegner, Anna Andersson, Josefin Hermansson och Cajsa Wegner.