Sverigedemokraterna släpper rapport om den krisande sjukvården

Vårdkrisen och den svenska sjukvården har varit ett omdiskuterat ämne under flera decennier. Coronapandemin blottade de allvarliga brister som vårdpersonalen och Socialstyrelsen varnat om i flera år. Regeringen säger sig inte ha något ansvar eller kontroll över hur det ser ut i regionerna och sedan 2014 har vårdköerna växt för varje år.

Regeringen vill ge en bild av att det är pandemin som orsakat de långa vårdköerna, trots att tillgänglig statistik tydligt visar att vårdköerna och personalbristen inom sjukvården var illa redan innan utbrottet 2019/2020. Vid en genomgång av rapporter från Socialstyrelsen blir det tydligt att de problemområden som lyfts fram som akuta idag diskuterats under mer än 10 års tid.

Linda Lindberg, socialpolitisk talesperson, kommenterar:

- Rapporten beskriver tydligt problematiken med den svenska hälso- och sjukvården och att den behöver reformeras.Vi står idag inför oerhörda utmaningar och vi måste möta det vårdbehov som finns. Tyvärr gäller det problem som lyfts redan för 10 år sedan, som exempelvis vårdköerna, personalbristen, kompetensförsörjningen och arbetsmiljön. Det visar på direkt felaktiga åtgärder från regeringar och en ineffektiv användning av landets skattemedel. Även om det ytterst är regeringens ansvar, så vilar det såklart även på samtliga övriga partier som styrt i regioner.

- Sverige är det land i norden som betalar mest för vården och får ut minst vårdkapacitet. De nordiska länderna drog i handbromsen och det behöver Sverige också göra. Vi kan inte fortsätta att lappa och laga i ett system som inte fungerar. Sveriges hälso- och sjukvård bedrivs dessutom i mångt och mycket av kortsiktiga projekt, vilket är fullständigt kontraproduktivt.

- Sverige behöver en sammanhängande, kvalitativ, effektiv och jämlik vård över hela landet. Där det offentliga och privata arbetar unisont för att vara såväl attraktiva arbetsgivare samt möta det vårdbehov som finns. Med ett ökat nationellt ansvar och gemensamma mål kan vi lyckas. Med friska ögon och utan att vara bundna till historiska beslut är vi redo att kliva in och axla det ansvaret.

Rapporten bifogas i detta pressmeddelande.

Linda Lindberg finns tillgänglig för intervjuer om innehållet i rapporten.

Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman25.9.2022 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman. Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen. Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talma

Sverigedemokraternas valfilm - Sverige ska bli bra igen2.9.2022 15:00:43 CEST | Pressmeddelande

Sverige ska bli bra igen. För att veta hur det ska ske måste man reda ut vad vi har varit, är och kommer att bli. För oss är Sverige svenska trollskogar, ängar och gnistrande snö. Sverige är landet som gjorde pizzan bättre och som hjälpte världen att komma varandra närmre. Motorn i vårt land är den svenska fliten, uppfinningsrikedomen, stoltheten och tryggheten i att vi hjälps åt, tillsammans, i ur och skur. Sverigedemokraterna är partiet för den svenska fliten. Vi är partiet för idéer, vilja och mod. Partiet för ett Sverige som vågar vara sig självt igen. För ett Sverige som återigen känns som hemma. Vi är partiet för ett bra Sverige. Rösta SD för att det ska ske, nu eller fram till den 11 september. Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein: - De som ser denna film tror jag kommer att nicka med och känna igen sig, med visst vemod, men framförallt med stolthet och glädje. Hela filmen finns på youtube och hittas här: https://www.youtube.com/watch?v=9yseFnoQb4c&ab_chann