Sverigedemokraterna utklassar i sociala medier

Riksdagsvalet närmar sig med stormsteg och kampen om att nå ut till flest väljare pågår ständigt. Retrievers undersökning visar att Sverigedemokraterna fullständigt dominerar på Facebook, Twitter och Youtube. På Youtube skapar Sverigedemokraterna nio gånger fler interaktioner än vad de övriga partier gör tillsammans.
Partierna i sociala medier

- Att Sverigedemokraterna satsar på sociala medier för att nå ut till sina väljare har vi sett under många år. Men att de lyckas skapa så otroligt många fler interaktioner än övriga partier är något förvånande, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever.

Retriever har tittat närmare på partiernas närvaro och interaktioner på Facebook, Twitter och Youtube. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Sverigedemokraterna har drygt 240 000 följare i sina sociala kanaler, något fler än Socialdemokraternas 226 000 följare. Däremot skapar Sverigedemokraternas inlägg över två miljoner interaktioner i form av likes, kommentarer och delningar, samtidigt som Socialdemokraterna skapar drygt 670 000 interaktioner.

På Youtube är Sverigedemokraterna särskilt framträdande. Partiet skapar i genomsnitt 400 interaktioner per inlägg i form av likes, dislikes och kommentarer. På andra plats kommer Vänsterpartiet med drygt 50 interaktioner per filmklipp. Ett flertal partier har stängt kommentarsfältet för majoriteten av de egna filmklippen.

- Hur man än vrider och vänder på det är Sverigedemokraterna en klar vinnare på Youtube. De har flest följare, flest likes, flest kommentarer, både positiva och negativa, samt har fri debatt i kommentarsfälten på nästan alla deras videos. Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet gör precis tvärtom och har låst möjligheten till kommentarer och därmed debatt. Det finns anledning att undra varför, då sociala medier och kanaler som Youtube handlar om dialoger och inte monologer, fortsätter John Rosenbaum.

Även på Facebook har Sverigedemokraterna en tydlig dominerande ställning. Sedan den 1 januari förra året har Sverigedemokraterna publicerat drygt 750 inlägg på Facebook. Inläggen har skapat nära 1,8 miljoner reaktioner, delningar och kommentarer. Det är betydligt fler interaktioner än vad Vänsterpartiet, som publicerar näst flest inlägg bland partierna, har på Facebook med nära 700 000 interaktioner.

- Facebook är en otroligt viktig plattform med sin breda demografi på över fem miljoner svenska användare och förhållandevis låga marknadsföringskostnader. Då tre av fyra internetanvändare i Sverige använder Facebook skapas stora möjligheter att nå ut till väljarna och skapa interaktioner med relativt små medel. Här är partierna framgångsrika på olika sätt. Sverigedemokraterna har flest följare och skapar mest interaktion och engagemang på Facebook, både totalt sett och i genomsnitt per följare. Däremot kommenteras Socialdemokraternas inlägg betydligt mer, vilket beror på att partiet svarar på väldigt många kommentarer, oavsett om det är åsikter eller frågor. De gör detta konsekvent, precis som Moderaterna, jämfört med Sverigedemokraterna som inte kommenterar lika frekvent eller framgångsrikt. Dialoger fungerar och Socialdemokraterna och Moderaterna tar debatten på Facebook, säger John Rosenbaum.

Centerpartiet och Moderaterna är däremot aktiva och publicerar flest inlägg på Twitter. Moderaterna är också det parti med flest följare men skapar, i genomsnitt per inlägg, bara en fjärdedel av interaktionerna som Sverigedemokraterna gör på Twitter.

- Moderaterna verkar ha ett tydligt fokus på Twitter. De har tillsammans med Liberalerna och Sverigedemokraterna, växt mest sedan valet 2014. Moderaternas följarskara har växt med 242 % sedan förra valet och de har hittat rätt med sina budskap, genom att få både flest likes och retweets per inlägg. Twitter är en plattform som ifrågasatts de senaste åren utifrån ett interaktionsperspektiv, och det är ganska tydligt att vissa partier inte lägger sitt fokus här. Centerpartiet och Kristdemokraterna får minst interaktioner av riksdagspartierna, följt av Feministiskt Initiativ och Piratpartiet som knappt använder Twitter alls, säger John Rosenbaum.

Partierna i sociala medier
Partierna på Facebook