Retriever

Sverigedemokraterna utklassar i sociala medier

Dela

Riksdagsvalet närmar sig med stormsteg och kampen om att nå ut till flest väljare pågår ständigt. Retrievers undersökning visar att Sverigedemokraterna fullständigt dominerar på Facebook, Twitter och Youtube. På Youtube skapar Sverigedemokraterna nio gånger fler interaktioner än vad de övriga partier gör tillsammans.

Partierna i sociala medier
Partierna i sociala medier

- Att Sverigedemokraterna satsar på sociala medier för att nå ut till sina väljare har vi sett under många år. Men att de lyckas skapa så otroligt många fler interaktioner än övriga partier är något förvånande, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever. 

Retriever har tittat närmare på partiernas närvaro och interaktioner på Facebook, Twitter och Youtube. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Sverigedemokraterna har drygt 240 000 följare i sina sociala kanaler, något fler än Socialdemokraternas 226 000 följare. Däremot skapar Sverigedemokraternas inlägg över två miljoner interaktioner i form av likes, kommentarer och delningar, samtidigt som Socialdemokraterna skapar drygt 670 000 interaktioner.

På Youtube är Sverigedemokraterna särskilt framträdande. Partiet skapar i genomsnitt 400 interaktioner per inlägg i form av likes, dislikes och kommentarer. På andra plats kommer Vänsterpartiet med drygt 50 interaktioner per filmklipp. Ett flertal partier har stängt kommentarsfältet för majoriteten av de egna filmklippen.

- Hur man än vrider och vänder på det är Sverigedemokraterna en klar vinnare på Youtube. De har flest följare, flest likes, flest kommentarer, både positiva och negativa, samt har fri debatt i kommentarsfälten på nästan alla deras videos. Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet gör precis tvärtom och har låst möjligheten till kommentarer och därmed debatt. Det finns anledning att undra varför, då sociala medier och kanaler som Youtube handlar om dialoger och inte monologer, fortsätter John Rosenbaum.

Även på Facebook har Sverigedemokraterna en tydlig dominerande ställning. Sedan den 1 januari förra året har Sverigedemokraterna publicerat drygt 750 inlägg på Facebook. Inläggen har skapat nära 1,8 miljoner reaktioner, delningar och kommentarer. Det är betydligt fler interaktioner än vad Vänsterpartiet, som publicerar näst flest inlägg bland partierna, har på Facebook med nära 700 000 interaktioner.

- Facebook är en otroligt viktig plattform med sin breda demografi på över fem miljoner svenska användare och förhållandevis låga marknadsföringskostnader. Då tre av fyra internetanvändare i Sverige använder Facebook skapas stora möjligheter att nå ut till väljarna och skapa interaktioner med relativt små medel. Här är partierna framgångsrika på olika sätt. Sverigedemokraterna har flest följare och skapar mest interaktion och engagemang på Facebook, både totalt sett och i genomsnitt per följare. Däremot kommenteras Socialdemokraternas inlägg betydligt mer, vilket beror på att partiet svarar på väldigt många kommentarer, oavsett om det är åsikter eller frågor. De gör detta konsekvent, precis som Moderaterna, jämfört med Sverigedemokraterna som inte kommenterar lika frekvent eller framgångsrikt. Dialoger fungerar och Socialdemokraterna och Moderaterna tar debatten på Facebook, säger John Rosenbaum.

Centerpartiet och Moderaterna är däremot aktiva och publicerar flest inlägg på Twitter. Moderaterna är också det parti med flest följare men skapar, i genomsnitt per inlägg, bara en fjärdedel av interaktionerna som Sverigedemokraterna gör på Twitter.

- Moderaterna verkar ha ett tydligt fokus på Twitter. De har tillsammans med Liberalerna och Sverigedemokraterna, växt mest sedan valet 2014. Moderaternas följarskara har växt med 242 % sedan förra valet och de har hittat rätt med sina budskap, genom att få både flest likes och retweets per inlägg. Twitter är en plattform som ifrågasatts de senaste åren utifrån ett interaktionsperspektiv, och det är ganska tydligt att vissa partier inte lägger sitt fokus här. Centerpartiet och Kristdemokraterna får minst interaktioner av riksdagspartierna, följt av Feministiskt Initiativ och Piratpartiet som knappt använder Twitter alls, säger John Rosenbaum.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Partierna i sociala medier
Partierna i sociala medier
Ladda ned bild
Partierna på Facebook
Partierna på Facebook
Ladda ned bild
Partierna på Twitter
Partierna på Twitter
Ladda ned bild
Partierna på Youtube
Partierna på Youtube
Ladda ned bild

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

Partierna nästan knäpptysta efter valet29.9.2018 12:02Pressmeddelande

Den senaste månaden har riksdagsvalet och politiska utspel dominerat den svenska medierapporteringen. Sedan den 23 augusti i år har nära 84 000 artiklar publicerats om valet och riksdagspartierna. Två veckor efter valet har det mediala intresset till och med ökat något, jämfört med två veckor före valet. Men efter valnatten har det varit tyst från partiernas håll. I deras sociala kanaler har den egna aktiviteten sjunkit med över 90 procent.

Ny utvecklingschef på Retriever2.2.2018 13:41Pressmeddelande

Retriever har utsett Claes Lyth Walsø till utvecklingschef/CIO på Retriever Group. Han kommer ansvara för koncernens utvecklingsenhet, som består av flera avdelningar inom drift och utveckling. Walsø kommer även att utveckla Retrievers nuvarande lösningar och applikationer samt förbättra företagets innovationsprocesser. - Jag är väldigt glad över att få nya utmaningar i ett så spännande företag. Med den mängden data och insikter som Retriever besitter tror jag på många bra möjligheter framöver. Jag ser fram emot att vidareutveckla och skapa nya tjänster för våra kunder, säger Claes Lyth Walsø. Walsø kommer senast från Telenor Norge där han hade tjänsten som Head of CLM Data & Capabilities, och där han även haft andra tjänster i samma koncern. Han har två magisterexamina – en i kommunikationsteknik och en i ledarskap, och blev i fjol korad till en av årets ledarskapstalanger av E24. - Vi är väldigt nöjda med att Claes har valt att tacka ja till denna tjänst hos oss. Det är en nyckelposi

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum