Sverigedemokraternas valmanifest 2022

Idag presenterar Sverigedemokraterna sitt valmanifest inför valet den 11 september 2022. Valmanifestet finns bifogat som fil i detta pressmeddelande.

Sverigedemokraterna vill att Sverige åter ska bli bra. Sverige är ett litet land i en stor värld, men det är politiska beslut i Sverige som avgör vilken vår framtid ska vara. Om en negativ utveckling ska vändas till en positiv måste en annan politik föras än den som tagit oss hit.

Sverigedemokraternas främsta vallöfte är att göra Sverige tryggt igen. Det är en förutsättning för allt annat. Sveriges trygghet och säkerhet ska få en överordnad ställning i en ny regering. Stora delar av det ekonomiska utrymmet kommer behöva gå till att återupprusta ett starkt försvar och rättsväsende. Därutöver behöver snabba åtgärder vidtas för att lindra de allt tyngre ekonomiska bördorna för hushåll och företag.

Om vi prioriterar på ett nytt sätt, och sätter Sverige och nästa generation främst, har vi också möjlighet att återstarta bygget av en stark välfärd. Det vill Sverigedemokraterna. Efter att regeringar under hela 2000-talet lämnat efter sig ett land i sämre skick än de ärvde, lovar vi att efterlämna ett land med en starkare välfärd och mer framtidstro.

Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman25.9.2022 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman. Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen. Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talma

Sverigedemokraternas valfilm - Sverige ska bli bra igen2.9.2022 15:00:43 CEST | Pressmeddelande

Sverige ska bli bra igen. För att veta hur det ska ske måste man reda ut vad vi har varit, är och kommer att bli. För oss är Sverige svenska trollskogar, ängar och gnistrande snö. Sverige är landet som gjorde pizzan bättre och som hjälpte världen att komma varandra närmre. Motorn i vårt land är den svenska fliten, uppfinningsrikedomen, stoltheten och tryggheten i att vi hjälps åt, tillsammans, i ur och skur. Sverigedemokraterna är partiet för den svenska fliten. Vi är partiet för idéer, vilja och mod. Partiet för ett Sverige som vågar vara sig självt igen. För ett Sverige som återigen känns som hemma. Vi är partiet för ett bra Sverige. Rösta SD för att det ska ske, nu eller fram till den 11 september. Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein: - De som ser denna film tror jag kommer att nicka med och känna igen sig, med visst vemod, men framförallt med stolthet och glädje. Hela filmen finns på youtube och hittas här: https://www.youtube.com/watch?v=9yseFnoQb4c&ab_chann