Sverigepremiär för e-tron Sportback vid eCarExpo

Audi ställer ut på eCarExpo på Friends Arena i helgen. I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för elbilen Audi e-tron Sportback. Besökarna kan även provköra eldrivna Audi e-tron som blivit en försäljningsframgång med över 750 levererade bilar.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo
  • Audis andra elbil visas på elbilsmässan eCarExpo den 7-9 februari
  • I montern även laddhybriderna A6, A7 och Q5 TFSI e samt elbilen Audi e-tron
  • Över 750 levererade Audi e-tron i Sverige, fjärde mest sålda elbilen i januari

2019 inledde Audi elektrifieringsoffensiven på allvar med eldrivna Audi e-tron. Modellen har haft en stark efterfrågan i Sverige, vilket gjorde den till marknadsledare i sitt segment med över 750 levererade bilar t.o.m. januari. Och mer är på gång. Audi investerar ca 120 miljarder på e-mobilitet fram till 2024, vilket bl.a. skall resultera i 30 laddbara bilar varav 20 helt eldrivna under de kommande fem åren.

I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för Audis andra elbil, Audi e-tron Sportback. Elsuven har en sportig coupedesign och mycket gemensamt med Audi e-tron. Båda byggs 100 % klimatneutralt i Bryssel och delar grundkonstruktion, vilket bl.a. betyder extremt snabb laddkapacitet på 150 kW. Det största batteriet ger en räckvidd på upp till 446 km enligt WLTP. Lanseringen hos de svenska återförsäljarna sker i april men bilen går att beställa redan nu.

I montern visas även laddhybriderna Audi Q5, A7 och A6 TFSI e. De förstnämnda är redan beställbara medan Audi A6 TFSI e väntas få försäljningsstart senare under året. I Audis modellprogram finns även laddhybriderna Audi Q7, A3 och A8.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.