Sverigepremiär för e-tron Sportback vid eCarExpo

Audi ställer ut på eCarExpo på Friends Arena i helgen. I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för elbilen Audi e-tron Sportback. Besökarna kan även provköra eldrivna Audi e-tron som blivit en försäljningsframgång med över 750 levererade bilar.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo
  • Audis andra elbil visas på elbilsmässan eCarExpo den 7-9 februari
  • I montern även laddhybriderna A6, A7 och Q5 TFSI e samt elbilen Audi e-tron
  • Över 750 levererade Audi e-tron i Sverige, fjärde mest sålda elbilen i januari

2019 inledde Audi elektrifieringsoffensiven på allvar med eldrivna Audi e-tron. Modellen har haft en stark efterfrågan i Sverige, vilket gjorde den till marknadsledare i sitt segment med över 750 levererade bilar t.o.m. januari. Och mer är på gång. Audi investerar ca 120 miljarder på e-mobilitet fram till 2024, vilket bl.a. skall resultera i 30 laddbara bilar varav 20 helt eldrivna under de kommande fem åren.

I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för Audis andra elbil, Audi e-tron Sportback. Elsuven har en sportig coupedesign och mycket gemensamt med Audi e-tron. Båda byggs 100 % klimatneutralt i Bryssel och delar grundkonstruktion, vilket bl.a. betyder extremt snabb laddkapacitet på 150 kW. Det största batteriet ger en räckvidd på upp till 446 km enligt WLTP. Lanseringen hos de svenska återförsäljarna sker i april men bilen går att beställa redan nu.

I montern visas även laddhybriderna Audi Q5, A7 och A6 TFSI e. De förstnämnda är redan beställbara medan Audi A6 TFSI e väntas få försäljningsstart senare under året. I Audis modellprogram finns även laddhybriderna Audi Q7, A3 och A8.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.