Sverigepremiär för e-tron Sportback vid eCarExpo

Audi ställer ut på eCarExpo på Friends Arena i helgen. I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för elbilen Audi e-tron Sportback. Besökarna kan även provköra eldrivna Audi e-tron som blivit en försäljningsframgång med över 750 levererade bilar.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo
  • Audis andra elbil visas på elbilsmässan eCarExpo den 7-9 februari
  • I montern även laddhybriderna A6, A7 och Q5 TFSI e samt elbilen Audi e-tron
  • Över 750 levererade Audi e-tron i Sverige, fjärde mest sålda elbilen i januari

2019 inledde Audi elektrifieringsoffensiven på allvar med eldrivna Audi e-tron. Modellen har haft en stark efterfrågan i Sverige, vilket gjorde den till marknadsledare i sitt segment med över 750 levererade bilar t.o.m. januari. Och mer är på gång. Audi investerar ca 120 miljarder på e-mobilitet fram till 2024, vilket bl.a. skall resultera i 30 laddbara bilar varav 20 helt eldrivna under de kommande fem åren.

I samband med elbilsmässan är det Sverigepremiär för Audis andra elbil, Audi e-tron Sportback. Elsuven har en sportig coupedesign och mycket gemensamt med Audi e-tron. Båda byggs 100 % klimatneutralt i Bryssel och delar grundkonstruktion, vilket bl.a. betyder extremt snabb laddkapacitet på 150 kW. Det största batteriet ger en räckvidd på upp till 446 km enligt WLTP. Lanseringen hos de svenska återförsäljarna sker i april men bilen går att beställa redan nu.

I montern visas även laddhybriderna Audi Q5, A7 och A6 TFSI e. De förstnämnda är redan beställbara medan Audi A6 TFSI e väntas få försäljningsstart senare under året. I Audis modellprogram finns även laddhybriderna Audi Q7, A3 och A8.

Sverigepremiär för Audi e-tron Sportback på eCarExpo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.