Dramaten

Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker

Dela

John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.

Maia Hansson Bergqvist. Foto Clara G.
Maia Hansson Bergqvist. Foto Clara G.

Det handlar om en ung furstinna och nybliven änka som vill råda över sitt eget liv och gifta sig med sin älskare. Hennes bröder vill till varje pris hindra henne och skyr inga medel.

”Jag blev faktiskt väldigt upphetsad när jag läste Furstinnan av Amalfi. Först hade jag en annan bild av pjäsen, som så ofta med klassiker. Men när jag läste den tänkte jag: Det var då en kaxig kvinna! Den är så modern att när furstinnan pratar hade det kunnat vara jag eller Maia. Sen om man vet att det är den första helfigurskvinnan i elisabetansk dramatik, då blir man extra imponerad. 1613 kom hon ut i full figur och deklarerade sina egna rättigheter: att få vara lycklig, älska med den hon vill. Hon är sexuell, ett subjekt, en maktspelare med demokratiska idéer,” berättar Suzanne Osten.

"Furstinnan av Amalfi är kvinnorollen som Shakespeare nog önskade att han hade skrivit. Pjäsen blev en stor framgång och det var inte minst Furstinnan, själva titelrollen, som entusiasmerade den dåtida publiken. Rollen fick en alldeles egen stjärnstatus i tidens poesi och pamfletter som lösgjorde den från både pjästext och skådespelare. Furstinnan blev ett fenomen." säger Per Lysander som översatt pjäsen.

Pjäsen beställdes av Shakespeare och hade urpremiär 1613 i London och är fortfarande en av de mest spelade pjäserna på brittiska teatrar. Regisserar gör Suzanne Osten, en av den moderna svenska teaterns förgrundsgestalter, nu för första gången på Dramatens stora scen. En uppsättning med stor ensemble, påkostade kostymer signerade kostymören Anna Heymowska och nyskriven musik av Niki & the Dove.

Suzanne Osten och Per Lysander träffades på Lunds universitets studentteater för 55 år sedan. Under många år arbetade de tillsammans på Unga Klara där de bland annat skrev Medeas barn, en klassiker inom barndramatiken.

Medverkande:
David Arnesen
Maia Hansson Bergqvist
Siri Hamari
Hamadi Khemiri
Elin Klinga
Rasmus Luthander
Simon Norrthon
Razmus Nyström
Kristina Törnqvist
Pierre Wilkner

Barnstatister: Elmer Karlgren Grerup, Frans-Alexander Riddarstjärna, Mark Albert Savickij
Slagverk: Anna Lund, Åke Eriksson

Av: John Webster
Regi: Suzanne Osten
Översättning och bearbetning: Per Lysander
Peruk och mask: Mimmi Lindell, Peter Westerberg
Scenografi och kostym: Anna Heymowska
Ljus: Torkel Blomkvist
Koreografi: Rasmus Ölme
Musik: Niki & The Dove, Per Tjernberg

Furstinnan av Amalfi, Sverigepremiär 29 februari, Stora scenen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Maia Hansson Bergqvist. Foto Clara G.
Maia Hansson Bergqvist. Foto Clara G.
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

The Ingmar Bergman International Theatre Festival changes its format in 20202.4.2020 15:02:00 CESTPress release

Uncertainty about how the covid-19 pandemic will develop in the world over the next six months has prompted the organisers of the Ingmar Bergman International Theatre Festival to change and adapt its programme. Originally conceived as a festival offering a meeting place for international dramatic art, the Royal Dramatic Theatre is now looking at the possibility of offering its audiences a few of the guest performances spread out over a year.

Formatet för Bergmanfestivalen 2020 förändras2.4.2020 14:58:00 CESTPressmeddelande

Osäkerheten kring hur Coronaepidemin kommer att utvecklas i världen under det närmaste halvåret innebär att programmet för Dramatens internationella teaterfestival, Bergmanfestivalen, kommer förändras och anpassas. Festivalen blir inte en lika sammanhållen mötesplats för internationell scenkonst som planerat. Dramaten arbetar istället för att kunna erbjuda publiken några av de gästspel som var inbokade, men utspritt under spelåret.

Dramaten visar inspelade föreställningar på Dramaten Play24.3.2020 15:00:57 CETPressmeddelande

Dramaten välkomnar med glädje publiken till den digitala tjänsten Dramaten Play, med start i morgon onsdag. Tjänsten kommer inledningsvis att innehålla ett bibliotek av tidigare inspelade Dramatenföreställningar, konserter och andra evenemang som exempelvis Performance Lecture. Innehållet, som är kostnadsfritt, kommer att fyllas på löpande och finnas kvar även när teatern öppnar för publik igen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum