Toyota

Sverigepremiär: Nya RAV4 Plug-in Hybrid och Yaris Hybrid

Nu lanserar Toyota två helt nya storsäljare i Sverige – Yaris Hybrid och RAV4 Plug-in Hybrid. Två modeller fullpackade med företagets långa hybridkompetens för maximal effektivitet och högsta säkerhet.

Nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid blir RAV4-familjens nya flaggskepp som den effektstarkaste RAV4:an någonsin med sina 306 hästkrafter. Som laddbar Plug-in Hybrid har den dessutom 75 kilometers räckvidd på el med fulladdat batteri, vilket också ger rekordlåga CO2-utsläpp om endast 22 gram per kilometer enligt WLTP-cykeln - och fler än 1 200 bilar har ordertecknats redan innan Sverigepremiären.

Samtidigt tar nya Yaris Hybrid över som Sveriges mest sålda småbil. Med en helt nyutvecklad hybriddrivlina som kombinerar en högeffektiv trecylindrig bensinmotor med ett nytt mer kraftfullt litium jon-batteri är eldrift möjlig upp till 80 procent av tiden vid körning i stadstrafik – och CO2-utsläppen låga 85 gram per kilometer. Dessutom till ett pris från 199 900 kronor.

Både nya Yaris Hybrid och RAV4 Plug-in Hybrid finns nu tillgängliga hos landets Toyota-återförsäljare.

Nya Yaris Hybrid – byggd för att vara världens säkraste småbil

Nya Yaris är Toyotas första modell att byggas på den nya GA-B-plattformen, vilket både ger förbättrade köregenskaper och ännu högre krocksäkerhet. Yaris är dessutom standardutrustad med avancerade aktiva säkerhetssystem som både gör allt för att helt undvika en krock och i värsta fall minska krockvåldet, som den helt nya krockkudden placerad mellan de åkande i framsätena till exempel. Inom Toyota Safety Sense ingår bland annat också Advanced Driver Assistance (ADAS), Lane Trace Assist, Emergency Steering Assist och Intersection Turn Assistance.

Samtidigt utrustas nya Yaris med fjärde generationens hybriddrivlina från Toyota som kombinerar ett mer kompakt och lättare drivpaket med en nyutvecklad 1,5-liters bensinmotor. Resultatet är bättre bränsleekonomi, lägre utsläpp och väsentligt förbättrad möjlighet att köra på enbart eldrift i högre hastigheter och över längre distanser. I stadstrafik kan nya Yaris fungera som en nollutsläppsbil under långa perioder med körning på el i upp till 80 % av tiden.

Jämfört med föregående generation är nya Yaris både kortare och lägre, men samtidigt bredare. Tack vare den nya plattformen är kupéutrymmena bättre än tidigare då den nya plattformen är 37 procent mer vridstyv gör det möjligt att Yaris dels är kortast i sin klass men samtidigt paketerad så att den är rymlig och bekväm. Samma ideal, ”big small”, präglade första generationen Yaris för mer än 20 år sedan.

Läs mer om nya Yaris Hybrid på vårt pressrum http://sverige.toyota

Nya RAV4 Plug-in Hybrid – kraftfull succésuv med rekordlång räckvidd

Som laddhybrid blir nya RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i det nya flaggskeppet i modellserien. Modellen kompletterar RAV4 Hybrid och breddar RAV4-familjen till en ny kundgrupp där framför allt företagare och förmånsbilister är primär målgrupp. Förmånsvärdet vid 50 % marginalskatt är rekordlåga 1 228 kr/mån. Dessutom erbjuds köpare en bonus på 44 292 kronor tack vare låga CO2-utsläpp. RAV4 Plug-in Hybrid har en genomsnittlig bensinförbrukning vid blandad körning på 1,0 liter per 100 km och utsläppen av koldioxid stannar vid 22 gram per kilometer enligt WLTP-cykeln.

RAV4 Plug-in Hybrid startar alltid på ren eldrift och prioriterar alltid det körläget. Bilen kan köras i upp till 135 km/h på enbart eldrift och kraftiga elmotorer ser till att det alltid finns kraft och fyrhjulsdrift tillgängligt. WLTP-körcykeln anger att räckvidden på eldrift i stadstrafik är upp till 98 kilometer och vid blandad körning är räckvidden 75 kilometer, vilket ger RAV4 Plug-in Hybrid klassledande egenskaper.

Samtidigt har RAV4 Plug-in Hybrid fartresurser som får den att kvala in i ett nytt segment. Acceleration 0–100 km/h går på 6,0 sekunder. Fyrhjulsdriftsystemet AWD-i är standard och tack vare plattformen GA-K samt batteriets placering under golvet är tyngdpunkten låg.

Att ladda det 18,1 kWh stora batteriet tar 7 timmar i ett 220-voltsuttag (10A) och 2,5h med 32A tillgängligt. Via appen MyT kan laddningen schemaläggas, övervakas samt klimatanläggningen aktiveras för att kyla eller värma kupéutrymmet.

RAV4 Plug-in Hybrid kan sägas bestå av två starka personligheter förenade i ett paket: dels en elbil, dels en hybridbil. Många erfarenheter har hämtats från laddhybridversionen av Toyota Prius, men med RAV4 har tekniken flyttat fram sina positioner. RAV4 Plug-in Hybrid har en starkare motor och ett större batteri. I RAV4 återfinns fjärde generationen hybridteknik från Toyota med utgångspunkt från lättviktskomponenter, vilket redan i sin vanliga hybridversion ger klassledande låg bränsleekonomi. Det ger också att längre distanser och högre hastigheter kan uppnås på ren eldrift. Vid körning på eldrift tar accelerationen 0–100 km/h 10 sekunder.

Läs gärna mer om RAV4 Plug-in Hybrid på http://sverige.toyota