Sveriges AllmännyttaSveriges Allmännytta

Sveriges Allmännytta i samarbete med Digitalidag

Sveriges Allmännytta är en av årets aktörer i den nationella temadagen Digitalidag som lyfter digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att många av Sveriges Allmännyttas medlemsbolag ska medverka och därmed bidra till ett minskat digitalt utanförskap i bostadsområdena.

Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. I år arrangeras den tredje upplagan av Digitalidag den 15 oktober.

– Vi är glada över att medverka i år och hoppas kunna bidra i arbetet med att minska det digitala utanförskapet som vi vet finns i många av allmännyttans bostadsområden. Genom olika aktiviteter kan vi tillsammans höja den digitala kunskapen hos våra medlemmar och deras hyresgäster, säger Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

Som ett första steg arrangeras idag en inspirationsdag för Sveriges Allmännyttas medlemsbolags bovärdar, för att de i sin tur ska kunna sprida kunskap vidare till hyresgästerna om hur digitala tjänster kan underlätta för såväl hyresvärd som hyresgäster i deras vardag. Det kan exempelvis vara tjänster kopplade till verksamhetssystem, förvaltning och hyresgästkontakter

– Vi är väldigt glada för att Sveriges Allmännytta medverkar under årets Digitalidag. Deras breda geografiska närvaro medför att vi tillsammans kan arbeta för att fler människor ska vilja och kunna vara en del av det digitala samhället. Vi ser fram emot den 15 oktober och fortsatt samverkan med Sveriges Allmännytta, säger Oscar Stege Unger, ordförande för Digitalidag.

Sveriges Allmännytta vill ligga i framkant vad gäller digitalisering och driver sedan ett par år tillbaka det så kallade Digitaliseringsinitiativet. Syftet är att hjälpa medlemsföretagen att accelerera och genomföra sin egen digitalisering för att matcha utvecklingen i stort i samhället. Sveriges Allmännytta är med och driver på en rad förändringar som rör ökad digitalisering inom allmännyttan.

Om Digitalidag

Initiativtagare till Digitalidag är Sveriges kommuner och regioner, Statens servicecenter, LO, Forum för omställning, Kungliga Ingenjörsvetenskaps-akademin och Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Vid 2020 års temadag deltog totalt 215 aktörer med 285 aktiviteter på 110 orter runt om i landet.

Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 10, jonas.hogset@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Ulrica Matsers, projektledare Digitalidag, 0735–34 00 43, ulrica.matsers@digitalidag.org

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.