Sveriges Allmännytta välkomnar Andreas Carlson som ny bostads- och infrastrukturminister.

– Som bostadsminister kommer du få mycket att göra. Bostadsbrist, minskat bostadsbyggande, rusande byggkostnader och energipriser, höga inflyttningshyror, växande renoveringsbehov, segregation, trångboddhet och utanförskap är några av de stora utmaningarna på bostadsområdet, säger Anders Nordstrand, Vd för Sveriges Allmännytta.

Bostadsbyggande och förvaltning är en långsiktig verksamhet som kräver breda politiska lösningar och samverkan mellan politiken och branschen. Målet måste vara att skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Andreas Carlson.

Om Sveriges Allmännytta
Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har våra medlemsföretag över 945 000 hyresbostäder.