Sveriges Allmännytta välkomnar Fastighetsägarnas och Hyresgästföreningens överenskommelse om tvistlösning

Fastighetsägarna Sverige och Hyresgästföreningen har kommit överens om hur tvister i kollektiva hyresförhandlingar kan lösas. Sveriges Allmännytta välkomnar detta.

– Sveriges Allmännyttas medlemsföretag har sedan lång tid tillbaka möjlighet att inom rimlig tid få tvister med Hyresgästföreningen medlade eller avgjorda av Hyresmarknadskommittén. Det är positivt att en liknande möjlighet nu öppnas för det privata hyreshusbeståndet, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Enligt januariavtalet ska förhandlingssystemet för befintliga hyresrätter reformeras för att fungera mer effektivt, bland annat genom att ett oberoende skiljedomsförfarande vid tvist ska avgöra vad som är en rimlig årlig höjning. Detta har utretts av utredningen ”Mer effektiva hyresförhandlingar” vars förslag idag har gått ut på remiss. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna skapar förutsättningar för tvistlösning i de årliga hyresförhandlingarna inom ramen för utredningens förslag.

Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen är också överens om att utreda hur ett medlingsförfarande kopplat till de årliga förhandlingarna kan utformas.

– I de fall man har svårt att komma överens lokalt är det viktigt för både hyresvärden och hyresgästerna att det finns ett effektivt sätt att lösa tvisten. Nu blir detta möjligt för så gott som hela hyreshusbeståndet i Sverige. Jag gratulerar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen till överenskommelsen, säger Anders Nordstrand.

Läs Hyresgästföreningens och Fastighetsägarnas pressmeddelande.

Pressjourstelefon Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.