Sveriges Allmännytta välkomnar Johan Danielsson som ny bostadsminister

Johan Danielsson (s) blir ny bostadsminister i den regering som presenterades av statsminister Magdalena Andersson idag. Trots att det är mindre än ett år kvar till nästa val så hoppas Sveriges Allmännytta att det tas initiativ för en bättre fungerande bostadsmarknad.

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

– Vi ser fram emot ett gott samarbete med Johan Danielsson. Det finns flera frågor inom bostadspolitiken som är angelägna att lösa. Det behövs balanserade ekonomiska villkor mellan det ägda och hyrda boendet, ett ökat bostadsbyggande och regeringen behöver hitta vägar framåt i den sociala bostadspolitiken. Inte minst då utredningen om en socialt hållbar bostadsförsörjning lämnar sitt betänkande i mars, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

– Vi vill också att regeringen tillsätter en utredning om att allmännyttan inte längre ska tvingas upphandla enligt LOU. Det skulle bidra till att det byggs fler nya bostäder som fler har råd att hyra, säger Anders Nordstrand.

Att bryta segregationen lyftes av statsministern som en av de tre viktigaste frågorna för den nya regeringen. Här kan allmännyttan spela en viktig roll.

– Sveriges Allmännytta representerar idag 316 bolag, såväl allmännyttiga som privata, som tillsammans förvaltar mer än 920 000 lägenheter. Våra medlemmar finns i bostadsområden dygnet runt, alla dagar i veckan och kan därmed bidra med kunskap och engagemang för att skapa trygga områden för alla, säger Anders Nordstrand.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17,
anders.nordstrand@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Pressinbjudan: Sociala kontrakt – en väg till egen bostad webbinarium 9 december 202229.11.2022 08:21:45 CET | Pressinbjudan

Allmännyttan ska ta ett omfattande bostadssocialt ansvar. Men hur fungerar det i praktiken? Är kraven på nya hyresgäster rimliga och i vilken omfattning arbetar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt? Det är några av de frågor som Sveriges Allmännyttas marknadsrapport försöker besvara. Den presenteras vid ett webbinarium den 9 december klockan 08.30. Media är varmt välkomna.

Marknadsrapport: Hyresutvecklingen måste hålla jämna steg med fastighetsägarnas kostnadsutveckling24.11.2022 08:30:00 CET | Pressmeddelande

2022 års hyresjusteringar hamnade på en betydligt lägre nivå än inflationen. Den kommer år 2022 att landa på cirka 7,77 procent, enligt Riksbanken, medan 2022 års hyresjustering blev 1,74 procent. Det innebär en real hyresjustering nedåt med 6,03 procent. Därmed fortsatte de negativa reala hyresjusteringarna. Under den senaste femårsperioden har hyresutvecklingen mattats av i förhållande både till den allmänna prisutvecklingen och till byggkostnadsindex för flerbostadshus. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.