Sveriges Allmännytta välkomnar Märta Stenevi som ny jämställdhets- och bostadsminister

Märta Stenevi (MP) blir ny jämställdhets- och bostadsminister. Det står klart idag när statsminister Stefan Löfven presenterade sin regeringsombildning.

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

– Vi ser fram emot ett gott samarbete med Märta Stenevi. Vi ser mycket positivt på hon blir ansvarig för såväl stadsutveckling som arbetet mot segregation och diskriminering. Det är frågor som hänger tätt samman och där kan Sveriges Allmännytta bidra utifrån de erfarenheter och insatser som våra medlemsbolag redan gör runt om i landet, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Märta Stenevi har en bakgrund som regionråd och kommunalråd i Malmö med ansvar för stadsbyggnad och service.

– Det är positivt att hon har med sig erfarenheter från såväl det kommunala som regionala planet, eftersom hon därmed har kunskap om de svårigheter som finns på bostadsmarknaden idag. Här behöver vi arbeta gemensamt för att lösa de utmaningar som finns, säger Anders Nordstrand.

På presskonferensen lyfte statsminister Stefan Löfven att Sverige är mitt inne i en period av ett omfattande bostadsbyggande och betonade att det behöver byggas bostäder och ett samhälle utan barriärer mellan människor. Sveriges Allmännytta välkomnar att regeringen tar ett samlat grepp om bostads- och integrationsfrågor.

Sveriges Allmännytta ser ett flertal frågor som är angelägna att lösa. Det handlar om förändringar för att uppnå balanserade ekonomiska villkor mellan olika upplåtelseformer, ett ökat bostadsbyggande och inte minst hitta vägar framåt i den sociala bostadspolitiken.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17, anders.nordstrand@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.