Sveriges Arkitekter kräver akut skydd för Ukrainas kulturarv

När vintern drar in hotas Ukrainas kulturhistoriskt värdefulla byggnader och monument av ytterligare förstörelse, förutom attackerna från ryska trupper. Sveriges Arkitekter, Ukrainas arkitektförbund och Europa Nostra vänder sig nu till bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell med ett uttalande: Utöver det nödvändiga humanitära biståndet behöver regeringen erbjuda omedelbar hjälp för att skydda det ukrainska kulturarvet.
Att skydda kulturarvet är en del i motståndet mot det ryska anfallskriget.

– Vårt syfte med uttalandet är att regeringen kompletterar det humanitära biståndet till Ukraina med medel till kulturarvet. Det behövs både akut skydd och en långsiktig plan för att ta in kulturarvet som resurs i återuppbyggnaden, säger Emina Kovacic, Sveriges Arkitekters förbundsordförande.

Hon är en av fyra undertecknare av uttalandet Stockholm Statement on Protection of Cultural Heritage in Ukraine. De övriga är Olena Oliynyk, vice ordförande i Ukrainas arkitektförbund samt Tina Wik och Natalia Moussienko, ordförande för Europa Nostra i Sverige respektive Ukraina. (Läs uttalandet i bifogad pdf.)

– Det byggda kulturarvet är identitetsbärare i en orolig tid, något som förenar en av kriget splittrad nation. Kulturarvsprojekt är en viktig motor för återuppbyggnaden genom att bidra till framtidstro och gemenskap, säger Emina Kovacic.

Ukraina har över 145 000 kulturhistoriskt värdefulla byggnader och andra skyddsvärda objekt samt drygt 400 historiska städer, som är omtyckta besöksmål. Under kriget har 550 kulturarvsmål skadats av ryska attacker.

Sveriges Arkitekter initierade projektet Framtidsbilder för Ukraina i mars, i partnerskap med det ukrainska arkitektförbundet. Syftet är att ge ukrainska arkitekter i båda länderna andrum att reflektera över hur landet ska byggas upp på nytt, både under och efter kriget.

Som en del i projektet genomfördes ett möte om kulturarvet som resurs i november, där Europa Nostra deltog. Där presenterade forskare material som visar att förstörelse av kulturhistoriskt värdefulla städer och byggnader är en överlagd del av ryska attacker. Resultatet av mötet är uttalandet Stockholm Statement on the Protection of the Cultural Heritage of Ukraine, som är ställt till Sveriges regering.

– Våra ukrainska kollegers berättelser om situationen för kulturarvet – och hur viktigt det är för deras hopp för framtiden – berörde oss på djupet. Vi hoppas regeringen ser vilken resurs kulturarvet är för återuppbyggnaden och utökar biståndet, säger Pehr Mikael Sällström, handläggare för Ukrainafrågor och projektledare för Framtidsbilder på Sveriges Arkitekter.

Frågor besvaras av Pehr Mikael Sällström, tel 070–605 50 33, mejl pm.sallstrom@arkitekt.se

Fotona är fria för redaktionell användning.

Att skydda kulturarvet är en del i motståndet mot det ryska anfallskriget.
Kartan visar antal skadade kulturhistoriskt värdefulla platser i Ukraina. Karta: Pehr Mikael Sällström

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för landets alla arkitekter. Vi har drygt 14 000 medlemmar och växer ständigt. Vi jobbar med politisk påverkan, medlemsservice och råd och rön kring hur medlemmarna bäst utför sitt arbete.