Sveriges bästa korplag i innebandy är utsedda

Korpens innebandycup Sweden Floorball Cup startade i höstas och under lördagen var det dags för den stora riksfinalen i Rosvalla arena i Nyköping. Korplag från hela Sverige har under hösten gjort sitt bästa för att kvala in till den stora finalen och i lördags stod det klart att guldet på herrsidan gick till Kirunalaget Heri IBK, på damsidan till Umeålaget Golden Ladies och i mixturneringen tog Marias Mix hem titeln.
Vinnarlagen av Sweden Floorball Cup 2017. Från vänster: Marias Mix, Golden Ladies och Heri IBK

Efter en lång dag med spännande innebandymatcher så var det lagen After Work och Golden Ladies som skulle göra upp om SM-guldet i korpinnebandy på damsidan. Det tog inte många minuter in i matchen innan det stod 2-0 till Golden Ladies och de fortsatte kriga på så när slutsignalen ljöd vann laget med hela 4-0.

– I början av matchen var tempot ganska lågt men vi lyckades ändå ganska snabbt göra både 1-0 och 2-0. Sen var matchen ganska avvaktande innan vi tillslut lyckades ta hem matchen och guldet med 4-0, berättar flera spelare från vinnarlaget Golden Ladies.

I Sweden Floorball Cups herrfinal gjorde Heri IBK från Kiruna och Nyköpingslaget Östtorps VVS upp om första platsen. Där vann norrbottningarna med 2–1 och blev därmed Svenska korpmästare.

Andreas Fält, projektledare för Sweden Floorball Cup var självklart på plats för att ta del av innebandyfesten.

– Precis som tidigare år blev finaldagen av Sweden Floorball Cup lyckad. Det var härlig stämning både på och utanför planen och turneringen bjöd på flera spännande matcher. Bara att herrfinalen avgjordes på sudden death är ett väldigt bra exempel, säger Fält.

Guldet i mixklassen gick till laget MARIAS MIX.

Korpen Stockholm, 11 november
Korpen Luleå,17-18 november
Korpen Nyköping, 25 november
Korpen Uppsala, 25 november
Korpen Örebro, 2 december
Korpen Kil, 15-16 december
Korpen Linköping,15-16 december
Korpen Borlänge, 6 januari

Nyköping 19-20 januari 2018.

Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2017/2018 arrangeras kval på åtta orter i landet med stor riksfinal i Nyköping 19-20 januari 2018. Cupen är öppen för alla icke licensierade spelare.

Andreas Fält, projektledare Sweden Floorball Cup
andreas.falt@korpen.se